zaterdag 7 maart 2015

Het is raar geregeld


Keetje:
Wat een gedoe over dat nieuwe hok voor ons. Ik maak me er niet druk over, het gaat allemaal toch nog een tijdje duren.
Nee, dan ben ik liever bezig met de lente en het vroeger licht worden. Dat is heerlijk.
En het wordt 's avonds ook niet meer zo vroeg donker. Dus wij gaan wat later op stok.
En dit meerdere daglicht heeft tot gevolg dat wij ook weer eieren gaan leggen.

eieren van Vera en Vita, Maria en Pippa
Pippa en Maria glippen al regelmatig het hok met de legnesten in en dan ligt er later een mooi klein eitje. En ik zag ook Desiree naar binnen gaan, maar ik weet niet of zij nog eieren legt, zij is al zó oud.
Je zou denken dat zij aan haar pensioen toe is.
De Geertruitjes gaan nu en dan ook even het legnest uitproberen en ikzelf heb er ook al een tijdje gezeten. Het is er prima, dat moet ik toegeven. Je zit er heerlijk rustig, lekker uit de running.
Ma Tok heeft al een keer vier eitjes op één dag geraapt, twee van de Chabo's en van Vera en Vita allebei één. Ze was hier erg blij mee. Wij, kuifhoenders, hebben ook al een paar keer een eitje gelegd, maar ik verklap niet wie er al zo ijverig is geweest.
Ik heb al tegen Ma Tok gezegd dat ze onze eieren maar moet gaan verkopen, dan kunnen wij zelf mee betalen aan het nieuwe hok.
Ma Tok vond dat een heel mooie gedachte, maar het schijnt niet te mogen.
Omdat er hier niet gecontroleerd wordt op van alles en nog wat.
Wat een onzin! Wij zijn allemaal helemaal gezond en we krijgen het beste voer dat er is, wat moet er dan nog gecontroleerd worden?
Maar zo schijnt het nu eenmaal te gaan bij de mensen.
Dus wij kunnen niet eens zelf iets doen om te zorgen dat Laza snel in de zomer bij ons kan blijven slapen. Terwijl wij allemaal graag ons best zouden doen om extra veel eieren te leggen voor hem.
Het is raar geregeld in de mensenwereld, dat moet ik zeggen.

2 opmerkingen: