vrijdag 6 maart 2015

Het is sterker dan ik


Laza Rus:
Ik heb gehoord dat er gewerkt wordt aan een nieuw huis voor ons.
Een huis waar ik altijd bij mijn dames kan blijven, ook in de zomernachten.
Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Ik ben nu zo gewend om 's nachts ook bij de hennen te slapen, dat het erg wennen zou zijn om weer helemaal in mijn eentje in het schuurtje te worden opgesloten en daar dan te moeten blijven zitten terwijl mijn vrouwen allang lekker in de tuin aan het scharrelen zijn.
U weet niet hoe moeilijk dat voor mij is. Ik hoor ze dan al lekker tokkelen naast mijn slaapschuurtje en ik zit nog in het donker binnen.
Ik heb ook gehoord dat er twee opties zijn, óf een nieuw hok, óf mijn schuurtje, dat dan verbouwd wordt tot nachthok voor ons allemaal. Er zijn zelfs al foto's geplaatst in het vorige verhaal hoe een en ander eruit zou kunnen gaan zien.

model nieuw hok
te verbouwen schuurtje
U kunt hier deze foto's nog een keer in het klein bekijken.
Of ik een voorkeur heb?
Eigenlijk niet. Beide mogelijkheden hebben zo hun voor- en nadelen. Ik laat de keuze helemaal aan Ma Tok over. En aan Pa Tok, natuurlijk, want zij zijn hierover samen aan het nadenken en overal aan het informeren. Naar de prijzen van een nieuw hok en van een verbouwing. Want ik heb begrepen dat er een heleboel geld mee gemoeid is, met een nieuw hok én met een verbouwing. Nu willen de mensen de prijzen vergelijken en wat dan het minste kost, dat gaat het worden. Tenminste, dat heb ik begrepen.
Ma Tok zei vanmorgen, toen ze ons uit het nachthok naar buiten liet, dat het niet alleen om het geld gaat, ze is ook aan het kijken wat er op de lange duur het beste zal zijn. Daar bemoei ik mij niet mee, dat is meer iets voor mensen, wij hanen en kippen zijn meer van de directe oplossingen. Wij kijken niet zo ver. Misschien dat de uitdrukking "kippig" daar mee te maken heeft, ik geloof dat dat betekent dat je dan niet zo ver kunt kijken.

Laza Rus gezellig tussen zijn haremdames in het nachthok

Ik heb wel gehoord dat het waarschijnlijk nog een poosje gaat duren allemaal. 
Dat is jammer, want dan moet ik weer eenzaam in mijn schuurtje overnachten binnenkort, als het warmer wordt. Dan is het namelijk te warm voor ons om tot 10 uur in het afgesloten nachthokje te blijven zitten en dan moet de schuifdeur 's nachts open blijven, zodat de hennen vroeg naar buiten kunnen, voordat het te warm wordt in het hok. En ik kan niet vroeg de tuin in, want ik kan mijn aard nu eenmaal niet verloochenen. Ik móet kraaien, ik kan er niets aan doen, het is sterker dan ik.

1 opmerking:

  1. Ach Laza, wij zullen ervoor duimen dat ma en pa Tok binnenkort de loterij winnen! Dan schiet het misschien wat harder op met de bouwplannen! Want dit is inderdaad geen doen voor jou...

    BeantwoordenVerwijderen