woensdag 29 april 2015

De echte moeder en oma


Keetje:
Ma Tok zei vanochtend tegen mij dat ik het nu maar aan de Geertruien moest vertellen. Dat ik de moeder van Wiske ben, bedoel ik.
Ma Tok zei dat ze nu lang genoeg in de stress hadden gezeten.
Keetje legt, in het bijzijn van Desiree, de grap met Wiske uit aan de Geertruien
Omdat ik een beetje bang was dat ze heel boos zouden worden heb ik Desiree gevraagd om met mij mee te gaan naar de tweeling. Desiree vond dat een goed plan.
Zo togen wij samen naar de twee witte krulveren.
Ik heb hen eerst gevraagd hoe het met hen ging de laatste tijd. De ene  Geertrui zei dat het prima ging, terwijl de andere Geertrui precies tegelijk zei dat het wel eens beter met hen was gegaan.
de vier kuikens met vooraan Wiske

Toen keken ze elkaar aan en begonnen ze te lachen.
"Komen jullie het ons eindelijk vertellen," zeiden ze.
"Wat bedoelen jullie?" vroeg ik, terwijl ik al een klein vermoeden begon te krijgen.
"Dat jullie de moeder en de oma van Wiske zijn, natuurlijk!" zeiden ze. En ze begonnen alweer te lachen.
Desiree en ik keken elkaar aan en toen moesten wij ook lachen.
"Hoelang wisten jullie het al?" vroeg Desiree.
"Wij zagen het toen wij nog een keer goed naar Wiske's veren hadden gekeken, die zijn namelijk helemaal niet krullerig, er zit zelfs geen slagje in. En we hebben ook aan Maria gevraagd of zij vond dat Wiske krullen had. "Gelukkig niet," zei Maria toen, en toen wisten wij
Geertrui en Geertrui
het eigenlijk wel zeker."
"Wel verdraaid," zei Desiree, "dan hebben jullie ons voor de gek gehouden in plaats van wij jullie!"
De tweeling begon nu heel hard te kakelen van het lachen en daarop kwamen alle anderen kijken wat er aan de hand was.
Desiree en ik hebben toen aan iedereen verteld wat er was gebeurd en hoe wij door de Geertruitjes voor het lapje waren gehouden, terwijl het de bedoeling was geweest om hén een beetje te plagen.
"Ja," zei Laza, "om die twee ondeugden ertussen te nemen moet je vroeger opstaan, dat hebben we nu zo langzamerhand wel geleerd allemaal."


En daarna  werden Desiree en ik door iedereen gefeliciteerd met ons (klein)kind Wiske.

2 opmerkingen:

  1. Wat een verwarring en gekakel daar in dat hennenhok! Maar fijn dat er nu duidelijkheid is over Wiske, al zal het haarzelf weinig kunnen schelen wie nou de bio-moeder is, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hadden we kunnen weten. Was er ook ingetrapt. Ze zijn de anderen altijd net een pootje voor.

    BeantwoordenVerwijderen