donderdag 30 april 2015

Overmaat aan gedachten


Odette:
Ik loop weer in de tuin.

Odette gaat terug naar het legnest
Zonet zat ik nog op het legnest, maar Ma Tok heeft mij er af gehaald en me in de tuin gezet.
Omdat ze iets lekkers in de tuin had gestrooid, zei ze, en dat moest ik mijn snaveltje niet laten voorbijgaan. Dat klinkt allemaal heel aardig, maar volgens mij is Ma Tok bang dat ik weer broeds aan het worden ben en zij vindt twee nestjes kuikens wel genoeg. Op de foto hiernaast ziet u mij weer teruggaan naar het nachthok, waar het legnest staat. Ik ga er weer lekker in liggen. Niet omdat ik broeds ben, maar omdat het filosoferen daar zo lekker gaat. En er is weer heel wat om over na te denken.

Geertrui
Geertrui

Ik heb een hele poos besteed aan het denken over het gebrek aan moedergevoelens bij de Geertruien. Vreemd dat een hen zo kan zijn, en vooral vreemd dat er twee hennen zo zijn hier in de tuin. Ik denk dat het komt omdat zij een tweeling zijn.
Een identieke tweeling, al komen ze niet allebei uit hetzelfde ei.

zitstok kippen met zitstokhouder voor bevestiging
Daarna ben ik in mijn hoofd bezig geweest met alle veranderingen, die Ma Tok gaat doorvoeren. In verband met het verbouwen van het schuurtje, dat ons nieuwe hok gaat worden.
Ze heeft het over nieuwe zitstokken, die beter voor ons zouden zijn. Die gaat zij binnenkort alvast halen bij dierenhandel Hoogendoorn, dan kan de timmerman ze aan de muren vastmaken. Dat kan hij vast veel beter dan Ma Tok.
En die dingen moeten goed stevig vastzitten, stel u eens voor dat er een hele rij kippen met stok en al naar beneden zou la..... eh... vallen.
Ik vind het helemaal niet leuk dat u daar nu om lacht, wij zouden ons best pijn kunnen doen.
Ziet er mooi uit, hè, die zitstok?

trapbak met kippenvoer
Ik denk dat wij er heerlijk op zullen kunnen slapen.
Verder heeft Ma Tok al wat spullen in huis gehaald via het internet, zoals een trapbak voor ons voer.
Dat is een voerbak, waar heel veel eten in kan, die dicht is, zodat er geen muizen in kunnen gaan zitten eten. Dat is wel nodig in het schuurtje, want er lopen daar wel eens van die beestjes.
Als er een kip op de plaat vóór de bak gaat staan gaat de voerbak open en zo kunnen wij toch bij het eten. Muizen zijn te licht, voor hen gaat de bak niet open, ook niet als zij met hun tienen op de plaat gaan staan dansen. Wij moeten natuurlijk niet teveel knoeien met het voer, want dan hebben de muizen eten op een presenteerblad.
En dan heeft Ma Tok ook nog een heel grote waterbak voor ons gekocht.
Die bak lijkt wel een toren.
Er zit een drinkbakje onderaan en dat loopt steeds vol als wij hebben gedronken.
Zo hebben wij dan altijd vers water.
Het lijkt wel te mooi om waar te zijn, ik moet het nog zien. Van die toren krijgt u een andere keer wel een plaatje te zien, Ma Tok gaat eerst uitproberen of het allemaal werkt.
Anders staat zij voor gek in haar eigen familie Tok blog, zegt zij.
Al die veranderingen zorgen best voor onrust onder de kippen hier in de tuin.
Begrijpt u nu waarom ik vaak in het legnest lig na te denken?

2 opmerkingen:

  1. Tsja, dat is inderdaad wel heel veel om over na te denken. Maar de plannen zien er wel heel goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen