woensdag 1 april 2015

In verwachting


Nadine:
O, wat duurt dat broeden toch lang als je het niet zelf doet.
Ik ben zó vreselijk benieuwd naar de kuikens van Maria, ik zou ze wel willen toeschreeuwen om wat sneller te groeien. Maar dat zou geen nut hebben, natuurlijk, ze moeten gewoon rustig groot genoeg worden om uit hun ei te kunnen komen.

uitkomen van een ei
En dat uitkomen is een hele klus, dat kan ik u wel vertellen. Er zit zeker 24 uur tussen het aanpikken van de eischaal en het echte uit de schaal komen van het kuiken. Zolang is het dus bezig om de schaal rondom door te snijden met de eitand, die bovenop de snavel zit. Het kuiken stopt telkens een hele poos om uit te rusten en gaat dan weer door met "zagen".
Als de schaal rondom is doorgezaagd gaat het kuiken kracht zetten om de twee delen van zich af te krijgen. Als dat is gelukt is het kleintje doodmoe en moet het eerst bijkomen. Het is dan nat en het ziet er uit alsof het doodgaat.
twee net uitgekomen kuikentjes van Maria
Gelukkig zit het kleintje dan in het
warme dons van de moeder, zodat het snel opdroogt en warm wordt. Dan ziet het er uit zoals iedereen zich een kuikentje voorstelt: donzig en lief.
Op de foto hiernaast kunt u in de eischaal nog de bloedvaatjes zien.
Ik ben zo benieuwd hoeveel kuikens er gaan uitkomen bij Maria. Ma Tok heeft gezegd dat alle eitjes, die door haar worden bebroed, bevrucht zijn, maar dat één van de eitjes er een beetje vreemd uitzag van binnen, dus zij vraagt zich af of dit wel een goed groeiend kuikentje bevat. Maar de andere drie zagen er prima
Maria als kloek
uit, ook het kuifhoen-ei. Wie dat gelegd heeft wordt ook moeder, al is Maria de broedmoeder en die is voor de kuikens het belangrijkste bij het opgroeien. En dat zij dat goed kan heeft zij al eerder bewezen, zoals u kunt zien op de foto hiernaast.
De kuikens zijn mijn broertje Nico en ik, ik ben natuurlijk het bruine kuiken.
Ik kan u dus uit eigen ervaring vertellen dat Maria een goede broedmoeder is. De nieuwe kuikens boffen maar met haar.
Ik hoorde net van Ma Tok dat Maria een perfecte broedster is, zij eet en drinkt als Ma Tok haar bij de eet- en drinkbakjes zet en zij poept netjes na het eten, dus niet op de eitjes.
Die zien er dus nog helemaal schoon uit. Dat is belangrijk, want dan kan er een soort luchtverversing plaatsvinden. En voor het uitkomen is het ook beter als het kuiken niet ook nog door een aangedroogde poeplaag heen moet zagen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat Maria straks mooie, gezonde kuikentjes heeft.
Alleen duurt dat wachten wel erg lang, maar dat had ik al gezegd, geloof ik.

3 opmerkingen: