woensdag 15 april 2015

Naar buiten kijken

Nadine:
Geniet u ook van onze kuikens, lezers?
Van alle foto's, bedoel ik natuurlijk, hoewel er ook al wat lezers in levenden lijve zijn komen kijken naar Maria's kindertjes.
Ik kan er geen genoeg van krijgen, de hele dag door hoor ik het gezellige zachte gepiep uit het hokje komen.
Ma Tok vond het erg donker in het hokje, waar Maria met haar kuikens woont. Toen Maria nog aan het broeden was, was dat juist goed, maar de kleintjes hebben daglicht nodig om goed te kunnen groeien. En Maria broedt ook niet meer, dus voor haar hoeft het ook niet donker meer te zijn. Dus heeft Ma Tok een echt raam gemaakt in het broedhok.
Zij heeft daarvoor geen gat hoeven te zagen, ze heeft alleen een grote klep aan de zijkant van het hok open gezet.
En om te voorkomen dat de kuikens door de hierdoor ontstane opening de tuin in
Maria en twee van haar kuikens voor het raam
zouden wandelen heeft zij een glasplaat voor de opening gezet. Die plaat wordt rechtop gehouden door een paar grote stenen, die er aan de zijkanten tegenaan staan.
Het ziet er best goed uit zo en de kleintjes kunnen wennen aan het licht.
Wat groeien die ukkies hard, vindt u ook niet? Ze zijn al behoorlijk eigenwijs, Maria heeft er haar vleugels vol aan, dat kun je zo zien. Ik heb net aan haar gevraagd of zij het nog steeds leuk vindt om voor haar kindertjes te zorgen. Met een diepe zucht zei zij dat er niets mooiers bestond dan dat.
Ik ben het wel met haar eens, maar ik ben toch blij dat ik nu lekker door de tuin kan scharrelen als ik daar zin in heb.
Maria zit daar maar in dat hokje opgesloten.
Natuurlijk is het nog nodig, de
de kuikens vlakbij kloek Maria
kuikens zijn nog niet groot genoeg om door de tuin te lopen. Stel je voor dat er een kat zou komen, of een grote zeemeeuw.. Daar moet je toch niet aan denken. Ze zouden dan wel snel onder hun moeder kunnen wegkruipen, maar als ze net even te ver zouden zijn afgedwaald... Brrr...
Als het warm genoeg is buiten gaat Ma Tok de ren weer naast het hokje zetten, dan kunnen Maria en haar kroost lekker naar buiten en dan zitten ze toch veilig. Het is vandaag wel lekker warm, maar morgen schijnt het weer veel kouder te zijn, dus Ma Tok houdt de kleintjes liever nog even binnen. Ze hebben alleen nog maar dons en om goed tegen
donzige kuikentjes
de kou te kunnen heb je ook veren nodig.
De kuikens krijgen daarom speciaal voer, waardoor hun veertjes snel zullen doorkomen. En dan zullen we ook kunnen zien welke kleur ze gaan krijgen. Eigenlijk is dat pas helemaal zeker als ze hun tweede verenpakje hebben gekregen, maar het eerste pakje geeft toch al een aardige indruk.
En ook dan pas zullen we weten wie de moeder van Wiske is.

Voorlopig zal dat Wiske een zorg zijn, Maria is haar broedmoeder en daar gaat het om voor een kuiken. Sommige kippen zijn helemaal niet geïnteresseerd in hun echte moeder, voor hen is en blijft de broedmoeder hun enige moeder.
Maar ik denk dat er over Wiske's afkomst door iedereen in de tuin zóveel gepraat gaat worden, dat zij er wel met haar snaveltje bovenop gedrukt zal worden.
Ik ben nog steeds erg benieuwd van wie zij een kindje is, u ook?

1 opmerking:

  1. Nou, Ma Tok heeft het er maar druk mee!
    Maar hoe is het nu met Pippa? Zit zij nog steeds eenzaam achteraf in trance?

    BeantwoordenVerwijderen