zaterdag 11 april 2015

Maria's kinderen


Maria:
Eergisteren hoorde ik het al: een heel zacht en lief gepiep onder mij.

het tweede kuiken kruipt uit het ei
Dat betekende dat er in elk geval één van de kuikens in zijn eitje de luchtkamer had aangepikt, zodat hij nu adem kon halen.
En 'savonds werd er druk gezaagd in de eieren. Dan weet ik het zeker: ze gaan uitkomen!
En ja hoor, na een hele nacht lang hard werken kwam mijn eerste kuiken uit zijn ei gekropen.
Hij was nog helemaal nat en hij was doodmoe van het harde werken, dus hij kroop snel in mijn warme dons om droog en warm te worden.
De andere eitjes waren inmiddels ook aangepikt en ook daar werd druk gezaagd. Het leek wel een
het derde kuiken is al te zien door het gaatje in de eierschaal
houtzagerij onder mij.
Het duurde best lang voordat er weer een nat, moe kleintje in mijn dons kroop.
U kunt hem eruit zien komen op de foto links boven.
En op de foto hiernaast ziet u ook nog een stukje van het tweede kuiken, terwijl u door het gat in de schaal het derde kuiken al kunt zien, als u goed kijkt.
Die moet nog een heel eind zagen voordat de schaal helemaal door is. Dat duurde nog een hele tijd, zeker een halve dag, en toen was nummer drie er ook.
Het vierde en laatste ei was het kuifhoen-ei. Het gemengde kuiken deed er het langste over.
alle vier de kuikens zijn uit hun ei gekomen
Misschien komt dat omdat zijn ei het grootste was.
Maar toen waren ze er allemaal!
Ze zijn prachtig en schattig en de mooiste kuikens die er bestaan.
Ma Tok heeft foto's gemaakt, al vond ik dat niet zo fijn.
Je moet de rust van baby's niet teveel verstoren, dat is niet goed voor ze. Maar alle lezers moeten natuurlijk wel mijn mooie kinderen kunnen bewonderen, dus ik heb het maar toegelaten.
Wat vindt u van ze?
Zijn ze niet geweldig?

Ma Tok heeft ook al kuiken opfokvoer neergezet, hoewel kuikens de eerste dag nog niet eten, dat is niet nodig. Vlak voor het uitkomen hebben ze de dooier in zich opgenomen en die geeft voeding genoeg voor het eerste etmaal. Maar het kan er maar vast staan, zei Ma Tok, en ik mag er ook van eten. Dat kuikenvoer is veel lekkerder dan gewoon kippenvoer, dus dat laat ik me geen twee keer zeggen.
Ma Tok zei dat ik goed moest aansterken na drie weken nauwelijks eten en drinken.
Dus dat doe ik dan maar, zij zal het wel weten.

het kraambezoek krijgt alternatieve beschuit met muisjes
En alle kippen en ook Laza Rus kwamen bij het broedhok kijken toen zij het gepiep van de kleintjes hoorden. Ze kwamen bij mij op kraambezoek, heel gezellig.
Ma Tok haalde de lege eierschalen weg uit het nest en toen liet zij ze per ongeluk op de grond vallen. Zo kwam zij aan de weet dat kippen die lege schalen erg lekker vinden om in te pikken en op te eten. En het is nog goed voor hun kalkbehoefte ook.
En zo eindigde de dag heel fijn voor iedereen in de tuin van de familie Tok.

4 opmerkingen: