donderdag 2 april 2015

Wie is de moeder?


Keetje:
Wat spannend! Zou het echt waar zijn? Dat ik een zoon of dochter krijg, bedoel ik.
Ik zou het helemaal geweldig vinden.
En Ma Tok heeft beloofd dat, als het een dochter is, zij hier in de tuin mag blijven wonen.
Omdat zij het resultaat van een experiment zou zijn.
Ik ben helemaal opgewonden. O, ik hoop toch zo dat het waar is, dat het kuifhoen-ei, waar Maria op broedt, door mij is gelegd.

oma (?) Desiree
Ik heb aan Desiree gevraagd wat zij ervan zou vinden als het kuiken van Laza en haar zou blijken te zijn. Desiree zou dat ook erg leuk vinden, maar toen zij zag hoe graag ik het zou willen, zei ze dat zij het mij van harte gunde.
Zij voelde zich eigenlijk een beetje te oud om "moeder" te worden. Toen heb ik haar beloofd dat zij, als het kuiken er één van mij blijkt te zijn, haar oma mag zijn.
Daar was Desiree blij mee, ze zei dat die titel beter bij haar leeftijd paste dan die van moeder.
Wij begrijpen allebei best wat de Geertruien er tegen hebben om
de Geertruien lopen weg voor hun verantwoordelijkheid
moeder van een kuiken te worden.
In de eerste plaats hebben zij absoluut geen zin om te helpen bij het opvoeden van het kleintje.
En in de tweede plaats komt de eigenlijke echte reden voor hun angst: als het kuiken van één van hen zou zijn zou uitkomen dat zij zich nog steeds door Laza laten treden. Want zeg nu zelf: als zij bang zijn dat het bevruchte kuifhoen-ei door één van hen gelegd is, dan moet er toch iets gebeurd zijn tussen tenminste één van hen en Laza Rus.
En daar schamen zij zich voor, omdat zij steeds zo stoer zeggen dat zij er niet van gediend zijn.
Hiermee zijn zij dus al door de mand gevallen.
Ik vind het nogal flauw van de tweelingzussen dat zij zeggen dat het hen alleen maar om het experiment gaat.
Laten zij er gewoon voor uitkomen dat ze minder stoer zijn dan zij zich altijd hebben voorgedaan. En dat zij Laza Rus ook niet kunnen weerstaan, net zoals de rest van ons hier in de tuin. Wat geeft dat nou? Hij is toch gewoon een lekker ding? Al moet je dat niet te vaak tegen hem zeggen, anders gaat hij teveel met zijn kop in de wolken lopen.
Hoewel hij ons daar eigenlijk niet voor nodig heeft, hij doet dat uit zichzelf ook al.
Maar dat is weer een andere zaak.

2 opmerkingen: