zondag 12 april 2015

De naamgeving

Laza Rus:
Omdat ik nogal goed ben in het verzinnen van namen voor mijn kinderen, zoals is gebleken toen ik mijn dochter Lieve haar naam heb gegeven, mocht ik van Ma Tok ook voor mijn vier nieuwe kuikens een naam bedenken.
Er was wel een voorwaarde aan verbonden: alle namen moesten met een "W" beginnen. En het moesten ook allemaal meisjesnamen zijn. Waarom? Omdat wij er hier in de tuin van uitgaan dat een kuiken een hennetje is totdat het tegendeel is gebleken.
Ja, ik ben het daar helemaal mee eens, ik zou helemaal niet blij zijn als er nog een haantje hier zou rondlopen.
Er hoort tenslotte maar één koning te zijn in een koninkrijk en ik beschouw deze tuin als mijn koninkrijk en ik ben dus de enige koning hier en dat moet zo blijven.



het vrolijke viertal
Goed, dan nu de namen, die ik voor Maria's en mijn viertal heb bedacht.
Het moeten natuurlijk wel klinkende namen zijn en niet zomaar gewone alledaagse namen, dat past niet voor de kinderen van een koning.
De eerste noem ik "Wilhelmina", dat schijnt een echt koninklijke naam te zijn.
Voor de tweede vind ik "Wendelmoed" wel passend, ook niet alledaags en best wel chique.
En dan het derde kuiken, ik heb altijd een zwak gehad voor de naam "Winnifred", dus zo heet nummer drie.

kuifhoen/chabo
Ja, en nu het gemengde kuiken nog.
Op de foto is zij nog nat en ik moet zeggen dat ik haar niet bepaald mooi vind. Maar ze kan natuurlijk nog heel leuk opdrogen, dat moeten we afwachten.
We kunnen ook nog niet zien wie de moeder is van dit kleintje. Ik hoop stiekem dat het niet één van de Geertruien is. Niet omdat dan uit zou komen wat zij liever niet willen toegeven, maar omdat ik denk dat een kuiken van Keetje of Desiree mooier zal uitvallen dan één van een Geertrui met haar krulveren.
Ik denk dat dit kuiken maar een beetje een minder pretentieuze naam moet krijgen, dan rust er niet zoveel druk op haar om mooi te zijn. Maar het moet toch wel een naam van een bekend persoon zijn, zij is tenslotte een dochter van mij.
En daarom heb ik besloten om haar "Wiske" te noemen.
Ik vind dat wel een mooi compromis. Bovendien kunnen we een eventueel haantje dan Suske dopen. U weet toch dat, als één van deze vier een haantje blijkt te zijn, dat haantje en twee hennetjes naar de vriendin-mevrouw, die we, met haar welnemen, voortaan maar bij haar naam "Wies" zullen noemen, gaan verhuizen als zij groot genoeg zijn?
Die wetenschap maakt alles voor mij heel wat relaxter.
Zo hoef ik mij geen zorgen te maken over eventuele concurrentie.
Of er zouden meer haantjes bij de kuikens moeten zitten.
Maar daar gaan we niet van uit.
Zoals ik al zei: hier is elk kuiken een hen totdat het tegendeel is bewezen.

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig is Wiske niet helemaal wit, en dat geeft hoop, toch? Mocht het toch een kind van Geer of Trui zijn, dan wordt het qua kleur toch een beetje een eh..... interessanter kipje om te zien. Zeg maar, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn best aardige namen, Laza. En Wiske is vast ook een mooi kipje in de dop. (Alhoewel zij / hij al uit de dop is. Nou, u begrijpt natuurlijk wel wat ik bedoel).

    BeantwoordenVerwijderen