vrijdag 17 april 2015

Naar buiten


Maria:
Het gaat heel goed met de kleintjes. En met mij ook.

voor het eerst buiten in de ren
Ma Tok heeft de ren weer voor het hok gezet, dus nu kunnen we ook naar buiten als we dat willen.
Ik heb de kuikens al een paar keer meegenomen de ren in. Eerst vonden ze het nog een beetje eng, maar toen Ma Tok lekker ei-krachtvoer had gestrooid, kwamen ze op mijn roepen toch naar buiten.
Het is goed voor de kleintjes als ze in de frisse buitenlucht komen en ik moet zeggen dat ik het zelf ook heerlijk vond om weer eens even buiten te zijn na al die weken broeden en binnen zitten.
Toen het te koud werd en de kuikens de hele tijd in mijn dons wilden zitten ben ik naar binnen
weer in het hok
gegaan. Gelukkig zijn ze nu nog gehoorzaam en kwamen ze snel achter mij aan toen ik ze riep.
Ma Tok heeft de deur van de ren weer gesloten, omdat het in het hok ook koud werd met die open deur.
Zoals u kunt zien zat Wendelmoed weer binnen de kortste keren op de stok.
Zij zal het nog ver brengen, als zij nu al weet dat die stok ervoor is om op te gaan zitten.
De anderen zijn aan het leren om te scharrelen in de houtsnippers op de vloer. Ik doe dat telkens voor en zij doen het dan na.
Het nadeel hiervan is dat wij die houtsnippers met onze poten in de drinkbak schoffelen en dan kunnen wij niet meer drinken. Gelukkig heeft Ma Tok dit eerder meegemaakt met vorige nestjes, dus zij komt een paar keer per dag de drinkbak controleren. En als hij weer vol met hout zit maakt zij hem weer in orde voor ons.
Als de deur naar de ren open kan blijven staan, dus als het wat warmer wordt buiten, is dat probleem uit de wereld. Ma Tok heeft namelijk in de ren ook een drinkbak voor ons neergezet en omdat er daar geen houtsnippers liggen blijft die drinkbak altijd vol met water voor ons.
Dus tot het weer lekker lenteweer is zal Ma Tok nog heel wat keertjes naar beneden moeten lopen voor de kuikens en voor mij. Maar ik geloof niet dat zij dat erg vindt.

4 opmerkingen:

  1. Wat spannend voor de kuikentjes, voor het eerst naar buiten!
    En wat een slim kleintje die gele!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En natuurlijk is het niet erg voor ma Tok om steeds heen en weer te lopen. Dat is goed voor haar en voor jullie: een win win situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kuikens zijn het al! Fijn dat ze frisse lucht krijgen, heel gezond. En wat zorgt ma Tok goed voor ze. Mevrouw vriendin is er heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En anders kan er altijd nog een keer een lift gemaakt worden, toch? Als er toch verbouwd gaat worden...

    BeantwoordenVerwijderen