donderdag 9 juli 2015

Kaalheid


Desiree:
Zo, ik ben mijn staartje weer kwijt. Nee, natuurlijk niet mijn staart aan de achterkant, maar dat rare ding op mijn kop, in mijn kuif.
de kale plek groeit dicht
Ma Tok had het gemaakt om te voorkomen dat ik gepikt zou worden door de anderen, omdat er nieuwe veerpennetjes aan het groeien waren op het kale plekje, dat daar zat.
Ma Tok noemde dat kale plekje mijn "tonsuurtje", wat dat is weet ik niet, maar het is nu in elk geval weer verdwenen, het gat in mijn kuif is weer aardig dichtgegroeid. En nu is het blauwe elastiekje dus niet meer nodig.
Niet dat ik er veel last van had, maar zonder is toch lekkerder, ik kan mijn kuifveren weer heerlijk in model schudden.

Ik zei wel dat mijn staart aan de achterkant niet weg was, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren.
Wij zijn namelijk allemaal in de rui aan het komen.
Yvette krijgt weer dons op haar kale achterkant
Dat gebeurt één keer per jaar, daar is niets tegen te doen.
Wij voelen ons dan een tijdje niet zo lekker, al onze energie gaat naar het maken van een nieuw verenkleed.
We stoppen in die periode ook met eieren leggen, dat kost ook veel kracht en die hebben wij dan ergens anders voor nodig. Jammer voor Pa en Ma Tok, maar zij weten dat wij hier niets aan kunnen doen. Bovendien zegt Ma Tok altijd dat wij hier niet zijn voor de eieren, maar voor ons plezier en voor de gezelligheid.
Als onze rui-tijd voorbij is hebben wij weer een heel mooi nieuw verenpak.
Daar doen we dan weer een jaar mee.
Ik ben benieuwd hoe Yvonne en Yvette er uit gaan zien, ze worden vast heel mooi wit.
Ik zag dat hun achterkanten al met dons beginnen te begroeien. Dat ziet er heel wat beter uit dan die kale kippenkonten.
Je zag hun hele legapparaat hangen, om het maar eens plat te zeggen.
Dat komt misschien ook wel omdat zij in korte tijd zoveel grote eieren hebben moeten leggen, ze krijgen dan een soort van verzakking, zou je kunnen zeggen. Dus het is voor hen ook wel goed om een legpauze te hebben, misschien komt het dan weer wat beter in vorm allemaal.
Van Ma Tok krijgen wij in onze ruiperiode altijd extra ei krachtvoer, dat is heel goed voor de vorming van nieuwe veren, die bijna helemaal uit eiwit bestaan.

allemaal aan het aansterkende eikrachtvoer
Ik ga me nu lekker rustig houden om mijn nieuwe veren de kans te geven mooi snel door te komen. En dat heb ik iedereen hier in de Tok-tuin aangeraden, dus het zal hier wel een saaie boel zijn voorlopig. Maar daarna zijn wij weer op volle sterkte.
Ik houd mijn hart vast voor de nieuwe grappen van de Geertruitjes, die dan ongetwijfeld weer de kop op zullen steken.
Maar voorlopig: RUST.

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad geen gezicht, die kale kontjes. Geeft u ze nog maar een extra schepje eiwit, Ma Tok!

    BeantwoordenVerwijderen