dinsdag 21 juli 2015

Wie is de schuldige? (2)


Laza Rus:
Omdat Ma Tok een soort bedekte beschuldiging aan mijn adres had uitgesproken mag ik het verhaal van gisteren verder vertellen.

Laza Rus blijft rustig zitten tijdens de schermutselingen
Weet u niet wat ik met die beschuldiging bedoel?
Ma Tok had zich verbaasd over het niet ingrijpen van mij tijdens het gepik van mijn hennen om mij heen op de stokken.
Voordat ik u vertel waarom ik dat niet deed zal ik eerst uw op de proef gestelde nieuwsgierigheid bevredigen. U wilt natuurlijk allemaal onmiddellijk weten wat Ma Tok zag, toen zij door de ramen van ons huis naar binnen gluurde, om te zien hoe wij ons gedroegen als zij zich niet met onze zitplaatsen bemoeide.
Wel, dat was heel duidelijk.
Wij zaten allemaal rustig op de door ons zelf uitgekozen
IK ben de baas
slaapplaatsen. Zo gaat dat, als er geen mensen zijn om zich met ons en onze eigen gewoontes te bemoeien.
En daarmee heb ik meteen de vraag beantwoord.
De vraag van Ma Tok, die eigenlijk een beschuldiging inhield.
U vindt dit nog geen antwoord?
Moet ik nog duidelijker zijn en alles voor u spellen?
Wat kunnen mensen toch moeilijk doen.
Maar goed, wat ik dus bedoelde is dat ik, toen Ma Tok zich met onze zitplaatsen op de stok meende te moeten bemoeien, mij in mijzelf terugtrok en dacht: "Als u het dan zo nodig moet regelen, Ma Tok, regel het dan ook maar, maar laat mij er dan ook verder buiten."
Vindt u dat brutaal van mij?
Wat zullen we nu hebben?
Ma Tok komt hier binnen om de deuren dicht te doen en dan gaat zij onder mijn duiven schieten, om het zo maar eens te zeggen.
En dan zou ik mij niet gepikeerd mogen voelen?
boze Laza Rus
Volgens mij heb ik de zaak volkomen juist aangepakt.
Nu weet Ma Tok ook dat zij zich niet met ons moet bemoeien als dat niet nodig is.
Dat ik echt wel mijn haantje sta.
Als er werkelijk moet worden ingegrepen zal ik dat niet laten, daartoe ben ik prima in staat. Maar dan moet niet iemand anders denken dat zij mijn taak moet overnemen, want dan laat ik die iemand het ook helemaal zelf uitzoeken.
Ma Tok moet dit maar beschouwen als een leermoment. Dan heeft het toch nog nut gehad ook.

Ik hoop dat u het nu hebt begrepen, of moet ik het nog duidelijker zeggen?
Juist ja, dat dacht ik ook!


3 opmerkingen: