woensdag 22 juli 2015

Kuifje: onverschillig of dom?


Odette:
Keetje heeft een heleboel mogen vertellen over het nieuwe hok voor de kippen van mevrouw Ali.

het mooie nieuwe hok van mevrouw Ali's kippen
En nu mag ik daar ook nog een verhaaltje over vertellen.
Het is namelijk zo dat het hok er van buiten prachtig uitziet.
En van binnen ook, laat daar geen twijfel over bestaan.
Maar er is toch nog een klein mankement aan de binnenkant,
al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.
En dat mankement levert een probleempje op. Zulke dingen merk je altijd pas op tijdens het gebruik van het hok.
Ik zal u vertellen wat er aan de hand is, maar eerst wil ik duidelijk zeggen dat de dochter en schoonzoon van mevrouw Ali hier geen blaam treft.
het nachthok met de zitstokken
Het nachthok van dit mooie huis is een zogenaamd open nachthok.
Dat betekent dat er geen muur zit aan één kant, de kant van de ren.
Op de foto hiernaast ziet u dat kippen graag hoog zitten. Zij hebben allemaal gekozen voor de hoogste zitstok. Alleen één van de nieuwe zijdehoenders zit op de grond in het nachthok, mevrouw Ali vertelde dat zij niet op de stok slapen. Waarom dat is weet ik niet, misschien komt het door de veren aan hun voeten.
De lage stok zit er voor spek en bonen, zou je kunnen zeggen. Of misschien gebruiken de hennen die als opstapje naar de hoge stok.
Zij hebben overigens dezelfde zitstokken als wij in ons huis hebben.
Mevrouw Ali heeft die stokken namelijk van Ma Tok voor haar verjaardag gekregen.
Lief van mevrouw Ali om iets voor haar kippen te vragen voor haar verjaardag.
Achterin het nachthok ziet u een mooi legnest aan de wand hangen. Dat ziet er comfortabel uit. Daarom begrijp ik niet waarom de kippen
kuifhoen zoals die van mevrouw Ali
van mevrouw Ali niet allemaal hun eieren daarin deponeren.
Nee, Kuif, die op de foto hier boven helemaal rechts zit met haar achterste boven de open kant van het hok, laat haar ei gewoon vallen.
Of zij dat doet vanaf de stok of vanaf het randje van de bodem van het nachthok weet ik niet, maar er is dus al twee keer een ei van haar naar beneden gevallen in de ren.
En ja, dan is het natuurlijk kapot.
Er was nog niet van het gevallen ei gegeten, maar mevrouw Ali kon er toch niets meer mee.
Zij gaat aan haar schoonzoon vragen of hij nog iets aan dit probleem kan doen.
Maar volgens mij ligt het niet aan het hok, maar aan Kuif.
Zouden bruine kuifkippen gewoon zo dom zijn dat zij hun eieren niet voorzichtig in een nest leggen maar het laten vallen waar ze zitten? Of zou dat alleen gelden voor deze ene? Zou zij toch een tik hebben gekregen van het virus, waaraan haar hokgenoten alle drie zijn overleden in de winter?
Het zal wel altijd een raadsel blijven.
Maar intussen wordt er dus daar in het oosten naarstig gezocht naar een oplossing van dit probleem.

3 opmerkingen:

  1. Laat ze maar oppassen dat de kippen niet van het ei eten, dan is het hek van de dam! Ze vinden hun eigen producten zo lekker, dan vind je geen eitje meer terug! (Heb ik zelf gemerkt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien moet de Kuif gewoon nog even wat langer wennen aan de nieuwe omgeving?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ma Tok, het is een beetje laat dat ik op het nieuws van mijn Kuif reageer, maar ik had dit nieuws nog niet gelezen. Omdat we inmiddels verder zijn is Kuif tot de ontdekking gekomen dat zij zo geen eieren kan leggen. Nu legt ze, net als de andere huisgenoten, of in het leghok of op de vloer van het nachthok. de eieren sneuvelen nu niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen