zondag 19 juli 2015

Manieren



Maria:
Ik heb u verteld dat mijn dochter Wiske en ik sinds kort ook in het nieuwe kippenhuis slapen. Het is een prachtig huis, lekker ruim, veel stokplaats en goed winddicht.
En als het regent weten we allemaal zeker dat we goed droog zullen blijven.
Yvonne

Yvette



















Toch is er behoorlijk wat onrust voordat we allemaal onze plek hebben gevonden.
En dat komt vooral door Yvonne en Yvette, het spijt mij dat ik dat moet zeggen.
Yvonne en Yvette zitten nog niet naar hun zin
Zij blijven om zich heen duwen en pikken totdat iedereen in hun buurt bang van hen wordt en opzij gaat. En dan is het nog niet genoeg. Nee, dan gaan ze op de andere stok zitten en dan herhalen ze het hele proces nog een keer.
En van de weeromstuit gaan Vera en Vita dan ook vervelend doen. En Keetje, die eigenlijk altijd graag achter de hordeur zit, dus niet op de stok, gaat ook pikken naar mijn kleine Wiske en naar mij.
Ma Tok zet Keetje altijd op de stok als zij ons huis komt sluiten voor de nacht. Maar als Keetje zo vervelend gaat doen zou ik liever
gerommel onderling
hebben dat Ma Tok haar daar achter die deur liet zitten, dan hebben wij in elk geval één pikkende kip minder.
Pippa gaat steeds op het randje van het plateau zitten totdat iedereen slaapt, dan zoekt zij heel stilletjes een plekje op een stok, de slimmerd.
Gisteren kwam Ma Tok de deur dicht doen toen wij nog "onder vuur" lagen, om het zo maar eens te noemen. Zij bleef verbaasd staan kijken naar het gedoe van de beide grote witte hennen.
Zij dacht dat wij elke avond gewoon rustig op stok gingen, maar nu zag zij hoe het er in werkelijkheid aan toe ging.
de twee Y's zitten eindelijk zoals ze willen
Ze gaf Yvonne en Yvette op hun kop en ze duwde Keetje opzij toen die Wiske wilde pikken.
Ma Tok bleef net zo lang bij ons staan tot iedereen op haar plek zat en rustig was geworden.
Het verbaasde haar dat Laza de hennen gewoon hun gang liet gaan, zij had eigenlijk gedacht dat hij wel zou ingrijpen.
Maar misschien deed hij dat niet omdat zij erbij stond.
Ze besloot om de volgende avond te proberen door een raampje naar binnen te gluren om te zien hoe het er zonder haar aan toe zou gaan.


En zo is Ma Tok weer een illusie armer en een ervaring rijker.
Ik hoop voor haar en voor ons dat Yvonne en Yvette snel manieren zullen leren, anders moeten zij misschien weer een poosje in het oude hok gaan slapen.

3 opmerkingen:

  1. Wat is dat toch, dat gepraat over Soestdijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is toch wat; het laatst erbij gekomen en dan zo'n onrust veroorzaken! Ma Tok moet ze maar goed in de gaten houden en ze apart zetten tot ze hun plek weten.

    BeantwoordenVerwijderen