vrijdag 31 juli 2015

Nieuwsbericht (1)


Maria:
Mijn dochter Wiske kwam mij een heel fijn bericht brengen.
Winnifred en Xander bij hun vertrek uit de Tok-tuin
Het ging over mijn zoon Winnifred en Pippa's Xander.
De laatste herinnering die ik aan hen heb is te zien op de foto hiernaast, toen zij met Pa en Ma Tok meegingen in een kattenmand in de auto.
Ze gingen toen naar Stolwijk, naar Hoogendoorn, waar ik samen met Laza en Martha ook vandaan kwam, jaren geleden. Toen ik hoorde dat zij daar naartoe gingen was ik gerust,
ze zouden daar goed behandeld worden, dat wist ik uit ervaring. Maar ja, je blijft als broedmoeder toch aan je kinderen denken, ook al zijn ze de wijde wereld in gegaan.
Maria, Wiske en Winnifred (rechts)
Van Wendelmoed en Wilhelmina hoor ik geregeld dat het goed met ze gaat bij mevrouw Wies, en Pippa hoort hetzelfde over haar Xara, maar van Winnifred en Xander hadden wij al een hele poos niets meer vernomen.
Wiske was ook benieuwd hoe het met haar broer en halfbroertje ging.
En toen kwam zij mij gisteren vertellen dat Ma Tok tegen haar had gezegd dat zij mij mocht geruststellen over Winnifred.
Hij was verkocht aan een particulier en hij liep met wat hennetjes in een achtertuin rond.
Wat een heerlijk bericht!
Ik heb Wiske geknuffeld van blijdschap. Zij vond dat een beetje gênant, ze is al zo'n grote
Wiske, een grote meid
meid, dan knuffel je niet meer met je broedmoeder, zei ze.
Maar ik was zó blij!
Hoe vaak komt het nu helemaal voor dat je als broedmoeder van al je kinderen weet dat ze goed terecht zijn gekomen? Eigenlijk nooit, denk ik.
Wiske had nog een taak te vervullen.
Ze mocht ook aan Pippa gaan vertellen dat het met haar Xander net zo goed was afgelopen als met broertje Winnifred.
Ik vroeg Wiske waarom zij Pippa en mij niet bij elkaar had geroepen, dan had zij het goede nieuws in één keer kunnen vertellen.
Daarop antwoordde mijn dochter dat zij het heel leuk vond om fijne berichten te vertellen en dat zij het daarom lekker in twee keer wilde doen.
Maar nu ik haar zo had geknuffeld was zij bang dat Pippa dat ook zou doen en dan stond zij helemaal voor gek in de tuin.
Straks zouden de anderen denken dat zij nog een klein kuiken was.
En dat was zij absoluut niet meer.
Ze was tenslotte al bijna vier maanden oud!
En net zo groot als Pippa en ik.
Ze had er nu spijt van dat ze Pippa er niet meteen bij gehaald had.
Maar Pippa is haar broedmoeder niet, dus die zal haar vast niet zo snel knuffelen als ik.
Met die gedachte ging Wiske naar Pippa op zoek, om haar ook blij te maken.

3 opmerkingen:

  1. Hebben de buren geen last van al dat gekakel, Ma Tok? Of zijn die net op vakantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed nieuws! Twee haantjes met een eigen groep hennetjes, ik kan me voorstellen dat ze in de tuin van ma Tok blij zijn. Ik zal het ook even doorgeven aan Wendelmoed. Die zal ook wel blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen