woensdag 18 februari 2015

Bredero

Maria:
Keetje had het gisteren over het mooie weer. Nou, het regende ook nu en dan even, maar dat was niet zo erg, dat is goed voor de plantjes, die groeien dan lekker snel. En als Ma Tok zaadjes voor ons in de tuin strooit ontsnappen er wel eens een paar aan onze snavels. Dat worden dan lekkere plantjes, die wij dan alsnog opeten. Jammer voor de ontsnapte zaadjes, maar fijn voor ons. Dat groeien van die plantjes lukt alleen als Ma Tok de zaadjes achterin de tuin strooit, niet als ze op de tegels terecht komen. Daar zien wij ze veel te goed om ze te
een mee-snoepende duif
laten liggen.
En als wij wat laten liggen eten de duiven ze wel op. Zoals u op de foto kunt zien wachten ze daar niet eens altijd mee tot wij zijn uitgegeten. Wij vinden dat niet erg, er is toch altijd genoeg lekkers voor ons allemaal en dan blijft er nog over; dat mogen de duiven best hebben.
Over een paar maanden gaat de struik in het midden van de tegels ook weer bloeien. Als het zover is weten we allemaal dat de zomer is gekomen. Wat heb ik
bloeiende tuin in de zomer
daar een zin in!
U vast ook wel, als u de foto hiernaast ziet. Het is wel mooi dat Laza op deze foto staat, hij is in de zomer ook op zijn best. Hij is nu al aan het oefenen, dat hebt u al van Desiree kunnen horen. Nou, vanochtend ging hij ook weer behoorlijk tekeer. Desiree liet hij wijselijk met rust, hij is zeker bang dat hij echt door haar in zijn kam gepikt gaat worden. Alsof Desiree dat zou doen. Ze heeft er wel mee gedreigd, maar ik kan me niet voorstellen dat dat er echt van zou komen. Odette is nog steeds aan het nadenken over de in te nemen houding van hennen ten opzichte van het
Odette, de denker
getreden worden door hun haan.
Zijzelf vindt eigenlijk dat iedere hen dat maar moet toelaten, maar dat is een beetje ouderwets. Tegenwoordig hebben de hennen zelf ook iets in te brengen.
Odette's broedmoeder is nota bene Desiree, die is echt niet zo meegaand.
Ik heb geen broedmoeder gehad, ik ben door een machine uitgebroed en onder een lamp grootgebracht, dus ik heb geen voorbeeld van een kloek gehad over hoe het hoort. Daarom ga ik met mijn vragen altijd naar Desiree, zij is onze vraagbaak.

En daardoor ben ikzelf ook wat moderner dan Odette, die jonger is dan ik.
Vreemd hoor, dat de oudste kip hier in de tuin eigenlijk één van de modernsten is.
Of, om een heel oude wijze man aan te halen: "Het kan verkeren".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten