vrijdag 6 februari 2015

Het hemelvenster

Pippa:
"Vita, ik heb iets raars ontdekt. Moet je eens kijken of jij het ook ziet, of dat ik aan het hallucineren ben.
Zie je het?"
Vita:
"Wat moet ik dan zien, Pippa?
Ik zie alleen maar een natte tuin met een regenplas."
Pippa:
"Maar zie je dan niet dat er een raam in de hemel zit? Hier, vlak bij ons. Zou daar de regen uit gekomen zijn?"
Vita:
"Wat raar, nu zie ik het ook. Dat ga ik aan Vera vertellen. Vera, kijk eens, wij hebben een gat in de lucht ontdekt."
Vera:
"Echt waar? Waar dan? Ik zie niks."
Vita:
"Nee, je moet ook op de grond kijken, in de plas.
Kijk, daar, in de spiegel.
Daar komt Geertrui ook aan.
Geertrui, er zit een gat in de lucht."
Geertrui:
"Ben je zo hoog gesprongen, Vita? Haha."
Vita:
"Nee, serieus, Pippa ziet het ook, een raam in de lucht. En we denken dat daar de regen uit gevallen is en dat het daarom nu zo nat is in de tuin."
Geertrui:
"Nou, laat mij dan maar eens kijken.
Verdraaid, jullie hebben gelijk. Een echt venster!
Keetje, kom eens kijken, er is hier een wonder gebeurd. Er is een gat in de lucht gekomen en daar is een raam in gezet. Dat raam is open gegaan en daar is de regen uitgevallen."
Keetje:
"Dat kan helemaal niet, de regen valt toch niet uit een raam? Die komt gewoon uit de lucht naar beneden."
Geertrui:
"Nou, kijk dan in de spiegel op de grond: heel duidelijk een venster. En de tuin is helemaal nat, dus dat er water uit is gevallen klopt wel."
Keetje:
"O, ja, nu zie ik het, een raam in de spiegel van de plas op de grond. En regenwater. En ik heb geleerd van mijn broedmoeder Hilda dat je jezelf kunt zien in de spiegel van een regenplas. En dat er zoveel regen is gevallen dat er nu plassen in de tuin staan moet wel komen omdat het raam in de lucht is opengezet, zodat al dat water er uit kon vallen.
Zullen we Desiree erbij halen? Desiree, kom eens kijken, er is hier iets bijzonders aan de hand."
Desiree:
"Wat is er zo bijzonder aan een plas?"
Pippa:
"Het is heel vreemd, Desiree, ik liep hier rond en opeens zag ik in de spiegel van de
plas dat er een raam in de lucht zit. En toen dacht ik dat daar de regen wel eens uit gevallen zou kunnen zijn. Vera, Vita, Geertrui en Keetje zagen het ook."
Desiree:
"Zagen jullie de regen uit dat raam vallen?"
Keetje:
"Nou, eh, nee, dat niet direct, maarre, er lag water en er was heel duidelijk een raam te zien, en toen dacht ik, ehh, dachten wij, dat dat water uit dat raam was gekomen."
Desiree:
"Domme meiden.
Regen komt niet uit een raam, maar uit de wolken in de lucht. En wat jullie hier op de grond zien is ook geen raam in de hemel, maar het zijn de daken van het huis, de schuur en het gebouw hiernaast, die vormen bij elkaar een raamvorm. Kijk maar eens omhoog, dan zul je het zelf ook zien."

Daarop keken alle kippen omhoog en zagen ze dat Desiree gelijk had. 
Eerst schaamden ze zich een beetje, maar later konden ze er smakelijk om lachen.
En toen alle anderen, waaronder Laza Rus, er ook bij gekomen waren, vonden ze het eigenlijk een kostelijke grap. 
En natuurlijk zei Laza dat HIJ nooit zo dom zou zijn geweest. 
Of dat waar is zullen we helaas nooit weten.

5 opmerkingen:

  1. Nou, je zou het wel bijna denken, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat, mevrouw Jacq? Wij snappen niet wat u bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke spiegelfoto"s!
    Groet van S.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als u goed het verhaaltje leest dan begrijpt u ook wat ik bedoel. Nadere uitleg is niet nodig, mevr. Katblad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tok tok! Gr de goudse kip

    BeantwoordenVerwijderen