zondag 22 februari 2015

Odette heeft nagedacht (1)


Odette:
Ik ben eruit, hoor. Eindelijk! Ik heb me suf gepeinsd over het vraagstuk van het treden en getreden worden door de haan. Ik wist niet dat je zó moe kon worden van nadenken. Meestal doe ik het voor mijn plezier, maar nu was er een bittere noodzaak voor mijn denkwerk. Men was het er hier in de tuin namelijk niet over eens of een hen zich altijd maar moet onderwerpen aan de haan, als die er zin in heeft, of dat zij, de hen dus, ook nog wat te zeggen heeft.
Ikzelf heb altijd gedacht dat de hen zich behoorde te schikken naar de haan, maar dat schijnt een heel ouderwets en achterhaald standpunt te zijn.

Desiree loopt weg voor Laza
Zelfs Desiree, die hier de oudste is en van wie je dus een ouderwetse inslag zou verwachten, vond dat ik veel te meegaand was.
Op de foto hiernaast kunt u haar snel zien weglopen toen Laza achter haar aan kwam om haar te treden. En de andere hennen zijn ook niet zo onderdanig.
De Chabo's zijn nog het meest geneigd zich door Laza te laten pakken. Ik heb me afgevraagd hoe dat zou kunnen komen. En ik heb ook aan deze soortgenoten persoonlijk gevraagd of zij hierop een antwoord hadden.
Pippa zei dat zij Laza gewoon een lekker ding vond en dat zij het daarom eigenlijk altijd wel toeliet, gewoon dus omdat zij het fijn vindt als zo'n mooie jongen
Laza, Pippa, Maria en Nadine (en Geertrui)
haar uitkiest. Nadine was het hier roerend mee eens en ook Maria sloot zich bij hen aan.
Tja, en ik moet toegeven dat ikzelf Laza ook een knappe haan vind, dat maakt het helemaal niet onplezierig als hij mij treedt.
Als wij hier een ouwe sok van een haan in de tuin zouden hebben rondlopen zou ik er waarschijnlijk wel anders over denken.
Desiree, Keetje en Geertrui
Dus nu rees de volgende vraag voor mij: Vinden de kuifhoenders Laza dan niet knap?
Ik heb het hen gevraagd en zij zeiden unaniem dat zij Laza een heel knap haantje vonden, maar dat zij gewoon niet altijd zin hadden in vrijen. De Geertruien zeiden zelfs dat zij altijd geen zin hadden, maar dat wist ik al.
Het viel mij wel op dat de kuifkippen Laza "haantje" noemden en niet "haan". Misschien is het fijner voor een hen als de haan wat groter is dan zij.
Nu moet ik Vera en Vita nog interviewen, maar dat komt de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten