woensdag 31 december 2014

Een veilig uiteinde en een goed nieuwjaar

Maria
Maria:

Gelukkig, de sneeuw en het ijs zijn weer verdwenen. Ik moet niet juichen voordat de winter voorbij is, dat weet ik best, maar elke mooie dag is er weer eentje. En de kortste dag hebben we alweer gehad.

Het schijnt vandaag oudejaar te zijn en morgen nieuwjaar. Voor ons verandert er daardoor niets, dat heb ik vorig jaar gemerkt, toen was het ook eerst oudejaar en toen nieuwjaar, maar eigenlijk bleef alles gewoon hetzelfde. Waarom de mensen er dan zo'n punt van maken begrijp ik niet, volgens mij willen ze gewoon weer een feestje hebben. En de gelegenheid om herrie te maken. Ik vind het erg kinderachtig om met allerlei knaldingen te gaan gooien, maar dat zeg ik niet te hard, want er zijn veel mensen, die dat helemaal geweldig vinden en voor je het weet heb je ruzie.
Wij zitten hier in de tuin ook niet helemaal veilig, er kwam vorig jaar een grote vuurpijl aanvliegen en die knalde hier voor het hok uit elkaar. Gelukkig zaten wij toen al in het nachthok, maar de herrie en de stank waren verschrikkelijk. De vrouw heeft de resten van het ding de volgende dag uit de tuin opgeraapt en in de vuilnisbak gegooid.
Ze mopperde erbij, dat hoorde ik wel. Zij houdt ook niet van dat lawaai en het verpesten van de lucht, zegt ze.
Laza Rus waakt
veilig scharrelen in de tuin
Gelukkig hebben wij altijd nog onze beschermer tegen het vuurwerk. Laza Rus heeft beloofd dat hij voor ons zal opkomen als er weer zo'n gevaarlijke vuurpijl aankomt. En als dat midden op de dag is zal hij zo hard kukelen dat die vuurpijl zich het lazarus schrikt en afbuigt naar een andere plek, zodat wij rustig verder kunnen scharrelen in de tuin. Maar ik heb gehoord dat die troep pas als het donker is mag worden afgestoken, dan zitten wij toch veilig in ons nachthok.
En dan is er weer een heel nieuw jaar aangebroken.
Mensen schijnen zich dan allerlei dingen voor te nemen, zoals niet meer roken, bijvoorbeeld, en dat houden ze dan, als het meezit, een paar weken vol en dan roken ze weer vrolijk verder tot het volgende nieuwe jaar.
Misschien is dat maar goed ook, anders hebben ze volgend jaar niets meer om zich voor te nemen.

1 opmerking:

  1. Hahaha, heel leuk en nog waar ook!!! Een heel mooi en gezond 2015 voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen