woensdag 24 december 2014

Het juiste kerstdiner

Nadine
Nog net voor de kerst kom ik nog snel iets aan u vertellen.
Ik zal het kort houden, want u heeft het ongetwijfeld erg druk.
Maar ik moet dit nog even kwijt voordat de feestdagen losbarsten.
Bent u van plan om een kip of een kalkoen of een ander gevederd dier uw feesttafel te laten opfleuren, wilt u er dan om denken dat u, als u dat dan perse nodig vindt, in elk geval een echt scharreldier koopt?
Waarom?
Wel, daarvoor zijn meerdere redenen te bedenken.
In de eerste plaats heeft zo'n echt scharreldier een beetje een goed leven gehad.
En verder smaakt een gezond dier, dat een blij leven heeft gehad, veel beter.
En, als het goed is, voelt u zich ook minder schuldig.
Natuurlijk geldt dit niet alleen voor pluimvee, maar net zo goed voor andere dieren, maar u zult begrijpen dat dieren met veren mij iets nader aan het hart liggen.
plofkip

Ik durf de foto bijna niet te laten zien, maar ik doe het toch.
Vreselijk, dat zult u met mij eens moeten zijn.
Dit arme dier is zo snel gegroeid dat het te zwaar is om op zijn poten te staan. Maar dat geeft niet, dat hoeft ook niet, het wordt toch zo geslacht.
Lust u het nog?

Ik wil uw feestdagen niet verpesten, maar dit moest mij echt nog even van het hart.

Gaat u genieten van uw kerstdiner? Met echt scharrelvlees?
U zult vast wel begrijpen dat ik u geen smakelijk eten kan toewensen als u een soortgenoot van mij gaat verorberen, dat kan ik echt niet uit mijn snavel krijgen.
Maar ik wens u wel veel genoegen en ook verder fijne dagen toe.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk, hoor. Het zou verboden moeten worden. En ik eet, als ik vlees eet, alleen scharrel of biologisch vlees. Die arme plofkippen! Maar hele fijne feestdagen voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hier in NZ nog nooit van een plof kip gehoord, plofkip is een nieuw Hollands woord voor mij, die kippen zijn inderdaad om medelijden mee te hebben.
    Kopen de mensen ze wel? Als ik die photo zie heb ik al genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen