donderdag 18 december 2014

Op verzoek: meer over kleuren van kippen en hun eieren

Odette vertelt verder

Chabo geel zwartstaart
krulveer tarwe Chabo hen
roodwit porselein
Odette:
okerwit porselein haan

Omdat er mensen zijn, die te kennen hebben gegeven dat zij nog meer kleuren willen zien van kippen en hanen, gaan we nog even door met de foto's uit de kippen encyclopedie.

Bovenaan links ziet u de kleur geel; let vooral op de verschillende tinten geel, die bij dit hennetje voorkomen.


                                      De hen op de foto rechts bovenaan
parelgrijs wit
heeft de kleur tarwe, ook een fraai gezicht. Zij heeft krulveertjes, net als onze Geertruitjes.

De haan en de hen op de foto links in het midden hebben de fraaie kleur die rood-wit porselein heet. Vooral de haan vind ik persoonlijk schitterend.
Rechts in het midden een oker-witte porselein haan.

En hiernaast ziet u een parelgrijs witte haan, als de zon op hem schijnt zal hij ongetwijfeld wel van zilver lijken.

Ik weet niet of het u is opgevallen, maar alle hier afgebeelde hennen en hanen zijn van het Chabo ras. Dit ras staat bekend om zijn mooie kleuren.

En dan de eieren.
Wist u dat de kleur van de eieren wordt bepaald door de kleur van de oren van de hen, die ze legt?
Als de hen witte oren heeft zijn de eieren ook wit.
En als de oren van de hen rood zijn, zijn de eieren bruin.
Er zijn wat schakeringen tussen spierwit en donkerbruin, maar dit is wel de gulden regel.
blauwgroen Araucana ei

Toch zijn er enkele uitzonderingen.
Zo zijn er kippen, die blauwgroene eitjes leggen.
Het ras, waarvan de hennen deze bijzondere eieren leggen, heet Araucana.
Zo'n ei ziet er bijzonder uit, maar geef mij maar een gewoon wit of bruin ei, dat vind ik veel mooier.
En het ziet er naar mijn idee ook gezonder uit, al is dat natuurlijk onzin, deze blauwgroene eieren zijn net zo gezond als de witte en de bruine van de andere kippenrassen.

Zo, ik hoop dat u iets wijzer bent geworden van mijn verhalen. Ik heb er erg mijn best op gedaan, en de vrouw ook, dus het zou mooi zijn als u er wat aan hebt gehad.

4 opmerkingen:

  1. Erg informatief en leuk om te weten! Hopelijk zijn de eierdooiers wel allemaal gewoon geel? Ik weet niet of ik een blauwe of groene dooier nou wel zo lekker zou vinden...
    Tante Sjaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de witte en bruine eieren er gezonder uitzien. Het blauw/groene ei lijkt wel giftig. :)

    Mooie kipjes hoor, had geen idee dat er zoveel soorten en kleuren zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hannah in Wellington, NZ19 december 2014 om 07:14

    I like the chocolate one best, maybe she lays chocolate eggs!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder van die verschillende kleuren eieren, dat wist ik niet. Leuk dus, weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen