dinsdag 9 december 2014

Geertrui in de bocht


Pippa
Mensen, er is iets gebeurd in het kippenhok vannacht.
Het is zo genant, ik durf het bijna niet te vertellen. Maar ik doe het toch, anders vertelt de vrouw het zelf en je weet nooit wat zij verzint, want zij is er niet bij geweest.
Het gaat over Geertrui.
En ook over het met ons allen in het nachthok zitten met het deurtje dicht.
Zal ik dan maar?
Moet het echt?
Nou, vooruit dan maar.
Geertrui kwam als laatste het nachthok binnen gisterenavond, omdat ze zo nodig nog even wat moest drinken en dat kan alleen beneden. Laza had al een paar keer geroepen dat iedereen NU binnen moest komen en daar kwam ze dan eindelijk.
En toen was de stok vol.
Geertrui probeerde nog om tussen mij en de wand
van het hok te kruipen, maar dat ging niet, ik zat al klem tegen de kant.
Ze had er nog best bij gekund, er was nog best een plekje, maar dat was naast Laza Rus, en die keek nogal boos naar Geertrui, omdat ze zo laat was binnengekomen.
En toen durfde Geertrui niet naast hem te gaan zitten.

Had ze dat maar wel gedaan.
Dan was dat genante niet gebeurd.
Ze ging namelijk onder de stok zitten, dus onder ons.

vieze Geertrui
En toen is het gebeurd.

Iemand, ik weet niet wie, heeft wat op Geertrui laten vallen vannacht.

Kunt u het zien op de foto's hiernaast?
De vrouw trok haar neus op toen ze het nachthok open deed vanochtend.
Ze wilde Geertrui pakken om haar schoon te poetsen, maar dat wilde Geertrui niet. Ik denk dat ze zich schaamde.
Ze stonk een uur in de wind, zei de vrouw, maar Geertrui ging er snel vandoor toen ze haar wilde grijpen.

En zo komt het dat ze er nu nog steeds zo bij loopt. Het is echt geen gezicht.
En wij houden allemaal onze neus dicht als we bij haar in de buurt komen.
Het enige voordeel is dat we nu de twee Geertruien uit elkaar kunnen houden, maar of dat opweegt tegen de stank en de schaamte?

4 opmerkingen: