zaterdag 13 december 2014

Wit of bruin? (1)

4 witte hennen
Odette
Odette:

Wij, de witte kippen, waren duidelijk in de meerderheid, dat had ik u al een keer uitgelegd. Maar doordat Geertrui ineens een grote bruine vlek op haar rug had wist ik niet zeker meer of ze nog wel bij ons, de witte kippen, hoorde, of dat ze nu misschien meer bij de bruine hennen moest worden opgeteld. Dan zouden die bruinen de overhand hebben gekregen over ons, de witten.

3 bruine hennen
Nu heb ik niets tegen kleurlingen, begrijp me goed, maar ik persoonlijk vind wit toch de mooiste kleur voor een hen.
Ik was dan ook heel blij toen de vrouw Geertrui gisteren te pakken had gekregen. Dat had overigens nog heel wat voeten in de aarde, of moet ik zeggen: in de poep? De vrouw moest helemaal in de ren van het grote hok kruipen om Geertrui bij haar kladden te grijpen. De vrouw had toen ook een paar bruine vlekken op haar kleren en ze stonk bijna net zo erg als Geertrui.
Ik had verwacht dat Geertrui weer helemaal smetteloos wit terug zou komen uit het huis, maar dat was helaas niet zo. Niet alleen had ze nog steeds een duidelijk zichtbare bruine vlek op haar rug, ze had nu ook nog een bruin verband om haar voet. Nu hoorde ze vast echt bij de bruinen!
Ik ben naar haar toe gegaan en ik heb haar gevraagd wat ze daar zelf van dacht. Geertrui antwoordde gelukkig dat ze zich nog steeds een witte kip voelde en dat ze natuurlijk gewoon bij ons bleef horen. Dat was een pak van mijn hart.
En ik dacht dat haar zus er ook wel blij om zou zijn als ze dit hoorde. Dus ik vertelde schone Geertrui dat haar zus nog steeds een witte kip was. Schone Geertrui zei dat zij daar geen moment aan had getwijfeld, zij had zich nooit zorgen gemaakt hierover. Dat verbaasde mij een beetje, maar ja, ik ben een beetje filosofisch aangelegd, daar zal het wel van komen.

Toen Geertrui vanochtend weer uit het nachthok kwam zag ik dat het bruin van de vlek op haar rug nu toch een heel stuk was opgebleekt. Misschien zie je er binnenkort wel helemaal niets meer van. En als haar voet dan ook weer beter is en het verband eraf mag ben ik weer helemaal gerust, dan is ze weer echt een witte kip.

2 opmerkingen:

  1. Ach, wit of bruin; jullie zijn allemaal mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat er verzopen katten bestaan, was ons wel bekend. Maar verzopen kippen? Ook van een hen blijft niet veel over als ze nat is!

    BeantwoordenVerwijderen