vrijdag 5 december 2014

Slapen tegen de kou?


U hebt het inmiddels al van meerdere kanten vernomen: Ik verblijf tegenwoordig 's nachts in het kippenhok. Ik zit dan heerlijk tussen mijn dames in op de stok, lekker warm en gezellig. En het was eigenlijk ook de hoogste tijd dat ik daar orde op zaken kwam stellen.
Zonder mij komt er niet veel van rustig slapen in het nachthok, dat had ik al snel in de gaten. Wat een gekakel! En het hield maar niet op. En waar ging het helemaal over? Om u een idee te geven zal ik een "conversatie" van de dames in kwestie weergeven.
Geertrui: "Wat was het koud vandaag, zeg".
Odette: "O, dat vond jij dus toch ook, ik dacht even dat ik de enige was".
Nadine: "Nou, ik vond het ook ijzig, hoor".
Maria: "Toen het sneeuwde, was het toen net zo koud als nu, Desiree?"
Desiree: "Toen was het nog kouder, dit is nog maar het begin van de winter".
Vera: "O, dan weet ik niet of ik die sneeuw
wel zo fijn vind, ik vond het vandaag al koud genoeg".
Vita: "Ja, maar je moet natuurlijk wel bedenken dat wij nog nooit buiten waren geweest, dus wij zijn ook niets gewend".
Pippa: "Ik vond het wel koud, maar niet te erg, van mij mag er wel sneeuw komen, ik ben er erg benieuwd naar".
Keetje: "Maar je moet wel een warm plekje uitzoeken als je een tijdje stil moet zitten om je ei te leggen, anders is het echt niet fijn".
Geertrui: "Daarom leggen wij in de winter ook eigenlijk geen eieren".
Odette: "Ja, dat weet ik wel, maar zo nu en dan moet je toch plotseling wel, en dan is er niets aan te doen, dan moet je gewoon gaan stilzitten".
Vera: "Desiree, is het zo dat je langzaam kunt wennen aan de kou?"
Desiree: "Ja, dat gebeurt inderdaad. Als je een week of langer deze temperatuur hebt gehad vind je het lang niet meer zo koud als de eerste winterdag".
Vita: "O, dan vind ik het ook wel spannend, eens kijken hoeveel kou we kunnen verdragen".
Maria: "Gelukkig is het in het hok 's nachts lekker warm, als je tenminste lekker tussen je buurvrouwen in kunt zitten en je dons over je poten laat zakken".
Nadine: "Ja, lekker is dat, dan word je helemaal warm, als je poten warm zijn".

Laza: Ja, en dan grijp ik in, anders gaat het zo nog uren door. Als er nu eens iets zinnigs uitkwam, maar nee hoor, alleen maar waarheden als koeien. Over de kou, nota bene! Daar kun je toch niets aan veranderen, dus wat heeft het voor zin om daarover te kwebbelen?
Toen ik had gezegd dat het nu eindelijk eens stil moest zijn, en dat er geslapen diende te worden, was het even rustig, maar toen probeerde Odette nog een keer om het "gesprek" te hervatten. Dus ik moest mijn stem verheffen om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar broodnodige rust zou krijgen.
Als je niet goed slaapt kun je niet tegen de kou.
Dat is het enige waardevolle dat er over dat onderwerp gezegd kan worden, en daar komen die kakelende hennen niet op.
Het is dus maar goed dat er hier in de tuin een haan woont, anders kwam er niets van de familie Tok terecht.

3 opmerkingen:

  1. Zo die Laza is best wel streng! Even de koude dag doorspreken is toch helemaal niet erg. ;) Maar goed, goed slapen is inderdaad heel belangrijk maar jullie kunnen nu toch ook een beetje uitslapen met die lange nachten. En de ergste kou is gelukkig! alweer verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo Laza, je bent best een dominant mannetje! Laat die wijven toch even kwebbelen, dat hebben ze gewoon even nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laze heeft groot gelijk. Orde moet er wezen in een hok vol kakelaars!

    BeantwoordenVerwijderen