woensdag 6 mei 2015

Alweer uitbreiding van de familie Tok op komst?

                                                                           Desiree:
Nadine
Hèhè, Nadine is weer gerustgesteld.
Ze was echt aan het stressen, je zou haar gerust een stresskip kunnen noemen.
Ze was zelfs van angst gestopt met eieren leggen. Nu zit ze weer wat lekkerder in haar veren. Ik zag haar vanochtend weer in het legnest liggen, lekker op haar gemak. Dus dat is ook weer in orde.
Zo kan ik toch nog wat goeds doen als oude hen. Niet dat ik me echt oud voel, hoor, ik leg ook nog af en toe een ei.
Dat schijnt best bijzonder te zijn op mijn leeftijd. Ma Tok hoorde bij dierenhandel Hoogendoorn dat kippen als ze zo'n drie en een half jaar oud zijn meestal stoppen met leggen. Ma Tok was hier heel verbaasd over en zij zei dat in haar tuin de kippen op negenjarige leeftijd nog best eieren produceerden.
Keetje is ook al niet meer de jongste en zij is zelfs net nog moeder geworden!
Zou dat komen omdat wij het hier in de Tok-tuin zo fijn hebben?

witte geredde legkip
Ma Tok heeft mij, als oudste, ook nog een geheimpje verteld.
Zij is echt van plan om, als het nieuwe hok helemaal klaar is en wij een beetje gewend zijn, weer twee legkippen te gaan redden.
Zij heeft zelfs al contact gehad met Red een legkip en er zijn al twee van die zieligerds besteld, voor over een week of drie, vier. Ik mag het tegen niemand vertellen, zelfs Pa Tok weet het nog niet. Ma Tok is hem voorzichtig aan het voorbereiden. Dat doet zij door het aan hem laten zien van zielige foto's, zoals die in het verhaal van gisteren. En hiernaast ziet u er ook nog zo één. Deze heeft al weer veerpennen, dus met haar komt het vast wel weer goed.
Ma Tok heeft zelfs al namen voor de nieuwe huisgenoten
bruine Nadine
       bedacht.
Met een Y, want die is aan de beurt.
En dan is er nog een geheim.
Ma Tok wil graag deze keer twee WITTE legkippen redden.
Om te kunnen vergelijken met hoe het ging met Vera en Vita, toen ze hier kwamen.
Ik denk dat Nadine daar niet zo blij mee zal zijn. Zij hoopt nog steeds op meer bruine kippen hier in de tuin.
Het is nog niet zeker dat er witte legkippen komen, als er alleen maar bruine zijn vindt Ma Tok dat ook goed.
Dus we zeggen voorlopig nog niets tegen Nadine, anders maken we haar misschien verdrietig voor niets.
En Ma Tok is ervan overtuigd dat Nadine, als ze de nieuwe zielige kippen ziet, ze meteen in haar hart zal sluiten, of ze nu bruin zijn of wit.


En nu heb ik, in opdracht van Ma Tok, nog een verzoek aan u, lezer:
Wilt u dat van die nieuwe te redden legkippen nog niet aan Pa Tok vertellen?
Dan kan Ma Tok hem er langzaam aan laten wennen.
Zij weet zeker dat Pa Tok overstag zal gaan, want hij houdt net zoveel van dieren als zij.

5 opmerkingen:

  1. Bent u niet bang dat Pa Tok ook het Tokblad leest?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, mevrouw Katblad, daar ben ik niet bang voor, dat leest hij niet.

      Verwijderen
  2. Bij het zoeken naar een effectief biologisch en natuurvriendelijk bestrijdingsmiddel voor slakken samen met mevrouw katblad, kwam ik de volgende link tegen...knoflook is slecht voor slakken, maar goed voor kippen.http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2011/06/knoflooktinctuur-voor-de-kippen.html?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, Pa tok zal best overstag gaan bij al die zielige foto's. Waarschijnlijk heeft hij ze dan al eerder opgehaald dan u en ziet u opeens een heleboel zielige legkippen in de tuin lopen. Pa Tok op zijn best!

    BeantwoordenVerwijderen