maandag 11 mei 2015

Maria en haar kroost



Maria:
Ik had al de hele tijd zo'n gevoel, maar nu weet ik het zeker.
En Ma Tok eigenlijk ook, al durft ze het nog niet definitief te zeggen.

Winnifred (links) en Wendelmoed (rechts)
Wendelmoed en Winnifred zijn haantjes.
Je kunt het nu duidelijk zien aan hun kammetjes, die groter en roder zijn dan die van Wilhelmina en Wiske.
En gisteren hoorde ik één van de twee, ik zag zo snel niet welke, proberen te kraaien. Het klonk nog niet eens zo slecht ook, voor een eerste keer. Dat belooft wat! Ik denk dat het Wendelmoed was, die is het brutaalste.
Ze hebben nog wel flink wat opvoeding nodig, mevrouw Wies moet nog even wachten voordat ze één van hen kan krijgen van Ma Tok.
Mevrouw Wies mag zelf kiezen wie ze neemt als toekomstige heer en meester van haar
Wilhelmina
hennen en ze mag het haantje ook zelf een andere naam geven, wij noemen de jongens nog maar even bij hun meisjesnaam totdat ze gaan verhuizen.
Ik hoop dat mevrouw Wies Wilhelmina ook wil hebben, dan kunnen zij en het uitgekozen haantje met hun tweeën tegelijk naar haar toe komen, dan hoeven ze niet in hun eentje te wennen.
Voor het andere haantje en één of twee hennetjes is er heel misschien ook al een gegadigde, die heeft één keer met Ma Tok over het overnemen van kuikens gepraat, maar daarna heeft zij van die meneer niets meer gehoord hierover. Ma Tok zal nog eens bij hem informeren of hij nog geïnteresseerd is. Dat zou heel fijn zijn, dan zouden alle kleintjes van deze lente een goed huis krijgen.
Wiske wil Ma Tok graag houden,
Wiske (achteraan), Winnifred (linksvoor) en Wendelmoed (rechts)
omdat zij het resultaat van een experiment is.
Dat klinkt wel een beetje gek als je het zo zegt, maar Ma Tok bedoelt hiermee dat Wiske een combinatie is van twee rassen en zo'n hennetje kun je natuurlijk niet aan een fokker geven.
Ma Tok is zelf verantwoordelijk voor het ontstaan van Wiske, dus gaat zij ook zelf voor haar zorgen. Bovendien vindt zij Wiske heel erg leuk met haar halve kammetje en de kleine beginnende kuif boven op haar kopje.
Ziet u haar zitten op de foto?
Ik kan u vertellen dat zij erg lief is en ik vind haar ook heel mooi, maar ja, ik ben haar broedmoeder, dus ik ben niet objectief.

Dat ik haar mooier vind dan Lieve, de dochter van Laza Rus en één van de Geertruien, komt vast omdat ik niet zo van krullen houd.

van links naar rechts: Wiske, Wendelmoed, Wilhelmina en Winnifred

Ik ben erg blij dat zij bij ons in de Tok-tuin mag blijven wonen, dan kan ik altijd nog een beetje over haar moederen. Zij zal hier dan een vader, een moeder, een oma en een broedmoeder hebben. Wat een geluksvogel!

1 opmerking:

  1. Dan zal het wel Wendel en Fred moeten worden!
    Leuk hoor al die kleuters!

    BeantwoordenVerwijderen