donderdag 21 mei 2015

De verhuizing (dag vier) en grote schoonmaak


Pippa:
U hoort nu elke dag iets over het nieuwe huis, maar u bent vast ook wel nieuwsgierig naar mijn kuikens.
Xara (links) en Xandra (rechts)
Ik kan u meedelen dat zij groeien als kool en dat zij voor geen meter meer luisteren naar wat ik zeg. Ze springen over mij heen en gaan gewoon hun eigen gang. Ik weet dat dat hoort bij het opgroeien, maar het lijkt wel of dit bij ieder nestje eerder gebeurt.
Ma Tok heeft gisteren naar de kammetjes van mijn kuikens gekeken en zij denkt dat Xandra een haantje zou kunnen zijn en Xara een hennetje.
Maar eigenlijk is het nog veel te vroeg om hier iets over te
v.l.n.r.: Wilhelmina, Winnifred, Wendelmoed, Wiske
zeggen.
Ma Tok ging ook bij Maria's kinderen kijken. Die worden echt al heel groot, je zou ze al halve kippen kunnen noemen.
Het is nu heel duidelijk dat Wendelmoed in elk geval een haan is, hij kraait er lustig op los. Het klinkt nog niet fraai, maar hij doet zijn best, zullen we maar zeggen.
Ziet u het kuifje van Wiske? Grappig, hè?
Ma Tok denkt dat zij een hennetje is, maar misschien is hier de wens de moeder van de gedachte.
Toen Ma Tok het deurtje van de ren van Maria's hok open deed om een paar foto's te maken was Wendelmoed haar te slim af, hij vloog over haar heen naar buiten.
De ontsnapte Wendelmoed
Die is echt brutaal!
Ma Tok heeft een foto van hem gemaakt waarop u duidelijk kunt zien dat hij buiten het hok zit. Even later had zij hem te pakken en zette zij hem weer veilig bij moeder Maria in het hok.
Daar kreeg hij flink op zijn kop van Maria, zij was zó geschrokken toen hij ineens naar buiten vloog. Ze was natuurlijk gewoon blij en opgelucht dat hij weer terug was, maar ik weet uit ervaring dat je dan boos bent op de ondeugd, omdat hij je in
allemaal weer in de ren
angst heeft laten zitten.
Wie ook ontsnapte gisteren was Laza.
Ma Tok was de tuin aan het opruimen, in verband met de feestelijkheden van aanstaande maandag, en zij wilde de grote groene voerton in het nieuwe huis zetten. Omdat die ton nogal zwaar was had zij hier al haar aandacht bij nodig en zo zag zij niet dat Laza haar scherp in het oog hield om, zodra hij een opening zag, die te gebruiken om langs haar heen naar buiten te vliegen. En even later, toen er een andere ton naar binnen werd gedragen, volgde Nadine Laza's voorbeeld.
het hok is schoon en ingericht voor de nieuwe legkippen
Ik kon het allemaal zien vanuit mijn hokje, ik zat eerste rang, zou je kunnen zeggen. Ma Tok heeft toen de deur van de ren maar opengezet, zodat alle kippen de tuin in konden.
Dat deden zij natuurlijk, niets is zo fijn om, na een poosje opgesloten te zitten, weer heerlijk de hele tuin te kunnen gebruiken. Ikzelf verlang hier ook hevig naar, maar dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor het uitbroeden van kuikens.
Ma Tok ging ons oude hok helemaal leeghalen en schoonmaken, daarna maakte zij het klaar voor de nieuwe legkippen, die binnenkort
het nachthok wacht op de nieuwe bewoners
gaan komen.
Ik ben zo benieuwd wanneer zij hier in de tuin komen wonen en hoe zij eruit zien en wat hun namen zullen zijn. Deze keer geeft Ma Tok de nieuwe hennen hun naam, want Laza is niet hun vader, dus hij heeft daar nu niets over te zeggen.
Pa en Ma Tok zijn vandaag met de auto weggereden en zij hadden een poezenmand bij zich. Zou er weer één van de katten ziek zijn en naar de dierenarts moeten? De arme ziel, ik heb nu al medelijden met hem of haar, niemand gaat graag naar de dokter en katten al helemaal niet.

Verder kan ik u nog meedelen dat iedereen gisterenavond weer zelf naar binnen was gegaan in het nieuwe huis en behalve Keetje zaten ze allemaal op de stok. 's Morgens had Ma Tok twee eieren geraapt en Keetje lag op drie eieren in een legnest.
Hiermee lijkt het van de leg zijn ook weer over.
Het gaat goed met de verhuizing.


2 opmerkingen:

  1. Fijn om te horen dat het goed gaat met de kleintjes! En dat de hennen weer gewoon leggen, want anders geen gevulde eitjes, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, wat zijn ze snel gewend en zijn ze niet lang van slag en van de leg. Fijn!

    BeantwoordenVerwijderen