zaterdag 9 mei 2015

Vorderingen (1)


Keetje:
Ik mag vandaag vertellen over de vorderingen, die gemaakt zijn bij de verbouwing van ons nieuwe huis. Dat wil ik graag doen. Ik ga regelmatig even bij de timmerman kijken.

benodigdheden, waaronder de reuzenmixer
Ik doe dat natuurlijk niet als hij herrie aan het maken is, zoals wanneer hij met een grote mixer iets aan het mengen is in een enorme ton. Als hij daarmee klaar is kijk ik wat hij met dat spul gaat doen. Zo zag ik dat hij het op de muren smeerde. Die muren werden daar glad van, maar niet mooi, helemaal grijs. Ik heb aan Ma Tok gevraagd waarom zij die kleur had uitgekozen voor ons huis. Gelukkig zei zij dat er nog een sauslaag overheen komt, dat gaat zij zelf doen. En dan is die lelijke grijze kleur niet meer te zien.
Zij wil nog niet zeggen welke kleur het gaat worden, ik moet er
de mixkom
maar op vertrouwen dat het mooi gaat worden. Lekker licht, hoop ik. Daar worden wij vrolijk van. Ik houd ook Maria en Pippa op de hoogte, want die kunnen niet gaan kijken omdat zij op hun kinderen moeten passen.
Wij hebben niets aan te merken op de timmerman, hij werkt hard en hij fluit er nog bij ook.
Het klinkt niet altijd even mooi, dat gefluit, maar het betekent wel dat hij vrolijk is en zijn werk graag doet. En hij smeert niet alleen de muren vol, hij timmert ook van alles in ons huis.
O, ik ben toch zo benieuwd hoe het allemaal gaat worden, ik kan bijna niet wachten tot het klaar
timmerman aan het werk
is. Er schijnt ook een heel lange trap voor ons te komen buiten, zodat wij door een raam naar binnen kunnen. Die ramen zitten erg hoog, ik hoop dat de timmerman de trap goed maakt zodat wij er niet door zullen zakken. Ma Tok zegt dat zij alle vertrouwen heeft in de firma Voskuil, zij hebben al zoveel in het grote huis gemaakt en dat is ook allemaal goed en stevig, en dat blijft het ook, zelfs na een lange tijd gebruik. Dus dan zal het met die lange trap voor ons ook wel goed komen.
Ik weet niet of ik als eerste op die trap durf, maar dat hoeft waarschijnlijk niet.
Misschien zal één van de Geertruien wel voor haantje de voorste spelen, zij zijn nergens bang voor. Maar eigenlijk hoort Laza Rus ons voor te gaan, als onze man en beschermer.

2 opmerkingen:

  1. Fijn zo'n goede vakman. En goed dat jullie de boel in de gaten houden want je weet maar nooit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komt er ook een onderdeurtje voor de bejaarde hennen? Of anders een klein liftje? Hoe hoog kunnen kipjes eigenlijk omhoog vliegen? Of kunnen ze alleen maar neerdalen? Zijn dit teveel vragen? Ja, he?

    BeantwoordenVerwijderen