vrijdag 22 mei 2015

Nóg een verhuizing


Nadine:
Ze zijn er!
Wie?
Moet u dat nog vragen?
De nieuwe zieligerds, natuurlijk.

de nieuwe kippen
Ma Tok kwam gisteren met een kattenmand naar buiten en daar zaten ze in.
Dus er was helemaal geen zieke kat, Pa en Ma Tok hadden de mand meegenomen om de twee nieuwe legkippen in te vervoeren.
Ma Tok zette hen voorzichtig in het nachthok van ons oude hok. Wij zaten toen nog in de ren, dus we konden ze niet goed zien, maar wat ik wel meteen zag was dat ze niet bruin waren, maar wit! Wat was dat nou? Het was toch de bedoeling dat er meer bruine kippen zouden komen in de Tok tuin? En nu waren er nog meer witten! Ze bleven een
bijzondere kammen
poosje in het nachthok, maar toen kwamen ze één voor één van het trapje af naar de ren.
Toen mochten wij van Ma Tok even de tuin in om kennis te maken door het gaas van de ren van het oude hok. Wij gingen allemaal kijken en we zagen daar twee vuile witte hennen met grote slappe bleke kammen staan. Ze waren erg verlegen en ze durfden niets te zeggen tegen ons. Dat kan ik best begrijpen, ik zou doodsbang zijn als ik ineens in een vreemd hok zou worden gezet in een tuin, die ik niet kende, en als er dan ook nog een heleboel kippen naar mij zouden komen kijken.
Yvonne en Yvette
Ma Tok vertelde ons dat zij hen Yvonne en Yvette had genoemd. Mooie namen, vonden wij allemaal, het klinkt een beetje Frans. Wie Yvonne is en wie Yvettte moet ik nog uitvinden, ze lijken sprekend op elkaar zo op het eerste gezicht. Als het maar geen tweede tweeling blijkt te zijn, één is wel genoeg.

Vanochtend had Ma Tok lekkers voor ze gestrooid op de tegels in de ren, en dat waardeerden Yvonne en Yvette erg.
Ze gingen heerlijk snoepen van de gedroogde vlokreeftjes.
Ze hadden niet op de stok geslapen, maar lekker liggend in
Desiree en Keetje op bezoek
het hooi, dat Ma Tok had meegekregen van de verzorgster uit Gelderland. Omdat dat hooi erg om hun poten heen draaide konden de dames vanochtend moeilijk van hun trapje afdalen, dus Ma Tok heeft het nu maar uit het nachthok weggehaald.
Desiree en Keetje gingen op bezoek bij de twee nieuwe hennen. Zij waren nogal nieuwsgierig naar onze nieuwe familieleden, die op hun beurt ook wel wat meer van de hier al wonende kippen wilden weten. Zij durfden nog niet vlakbij het gaas te komen, maar ze keken toch wel, onder hun rare kammen door. Ik heb het aan Ma Tok gevraagd en die kammen, dat hoort zo. Alleen zijn ze, door de stress en de ondervoeding, extra slap, groot en bleek.
Ik ben benieuwd hoe ze er uit gaan zien als ze helemaal zijn bijgekomen.
En of ik het nog erg vind dat ze wit zijn en niet bruin?
Nu ik heb gezien hoe bang en mager en slap ze zijn kan dat mij eigenlijk niet meer zoveel schelen.
Alle zielige kippen verdienen het om gered te worden, of ze nu wit zijn of bruin.
Wat mij betreft zijn Yvonne en Yvette van harte welkom in de familie Tok.

4 opmerkingen:

  1. Veel geluk Yvette en Yvonne bij de familie Tok!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Y's zijn met hun neusje in de vlokreeftjes gevallen, dat is zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, gossie... Hopelijk wennen de dames Y gauw en worden ze ook snel weer helemaal gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Achgossie, dat lijkt me toch lastig, zo'n kam die half voor je ogen hangt! Maar ja, ze zijn niet anders gewend natuurlijk. Ben benieuwd of ze er over een tijdje wat gezonder van kleur zullen uitzien (die kammen), en of Yvette en Yvonne nog witter zullen worden. Maar maakt niet uit hoe ze er uit gaan zien, als ze maar lekker genieten van hun leven met de andere kippen!

    BeantwoordenVerwijderen