zondag 3 mei 2015

Geduld (2)

Laza Rus:
Ik heb net gehoord van Ma Tok dat over een week begonnen gaat worden met de verbouwing van mijn schuurtje.
Ik zeg "mijn" schuurtje, want dat is het nu nog. Na de verbouwing zal het het huis zijn van de hele familie Tok.
Ik ben er niet rouwig om, dat het dan niet meer "mijn" schuurtje zal zijn. Ik heb het nooit echt fijn gevonden om alleen te overnachten. Ik zit veel liever tussen mijn dames te slapen. Dan kan ik de orde handhaven als dat nodig is, en dat is vrijwel elke nacht het geval. Nu denkt u misschien dat ik ook wel eens een nachtje lekker wil doorslapen, zonder op te moeten letten, maar dat is niet zo. Als ik niet bij hen in het nachthok ben denk ik toch altijd aan de hennen van mijn harem. Ik weet dan gewoon dat er weer van alles mis gaat daar.
En dan slaap ik niet rustig, nee, het kost mij nog meer energie dan als ik er zelf bij ben, zodat ik kan optreden.
één van de drie legnesten
Dus ik ben heel blij dat de verbouwing eindelijk gaat beginnen.
Ma Tok gaat eerst het schuurtje helemaal leeg halen, zodat de stukadoor en de timmerman meteen kunnen beginnen als ze komen.
Eerst gaan ze kijken en alles precies opmeten, omdat de timmerman wat dingen in de werkplaats gaat klaarmaken.
Dat is mooi, dan is het hier in de tuin niet zo'n herrie en onrust.
Op de foto hiernaast ziet u één van de legnesten, die Ma Tok al in de grote schuur heeft staan. Die nesten komen aan de muur in ons nieuwe huis. Het ziet er comfortabel uit, al ben ik zelf niet zo bekend met het zitten op een legnest, u begrijpt wel waarom. Er zit een soort van opstapje aan de voorkant, zodat de hennen er gemakkelijk in en uit kunnen gaan.
sifondrinker
U hebt al een foto gezien van de nieuwe etensbak, de zogenaamde "trapbak", daarvan staan er ook al twee in de grote schuur. En de drinktoren, die u op de foto hiernaast kunt bewonderen, staat ook al te wachten tot het nieuwe hok klaar is.
Ma Tok is goed voorbereid.
Nu de timmerman en de stukadoor nog.
Ik heb gehoord dat er ook trapjes voor ons gaan komen. Een heleboel trapjes.
Dat zal wennen zijn, maar traplopen is goed voor de lijn.
Die trapjes moeten nog gemaakt worden, dat kan nu nog niet, ze moeten gemeten worden als alles klaar is, dan pas kun je zien hoe hoog ze moeten worden.
Ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.
Ma Tok heeft het allemaal in haar hoofd, zegt ze.
Wat zal het daar vol zijn, in dat hoofd.
De timmerman die hier komt werken heeft al heel wat verbouwd en klusjes gedaan in het grote huis, dus die kan ons huisje ook vast wel voor elkaar krijgen.
Als Ma Tok zegt dat hij het kan dan is dat zo.
Ik heb er alle vertrouwen in. Ik kan bijna niet wachten tot het allemaal af is.
Hoe lang duurt dat nog, Ma Tok? Nog meer dan een week nadat het werk is begonnen?
Kan het niet wat sneller allemaal? O, er moeten dingen drogen en dat kost tijd.
Nou, vooruit dan maar, dan moeten we nog maar even wachten.
Dan moeten wij ook geduld leren hebben, net als u.

2 opmerkingen: