donderdag 29 januari 2015

Een oorspronkelijke vraag

Laza Rus
Laza:
Er komen steeds meer tantes, die vragen stellen. Nu is er behalve tante Sjaan ook al een tante Dien opgedoken. En deze tante Dien heeft een heel moeilijke vraag gesteld. Vandaar dat IK die ga beantwoorden, deze vraag gaat het verstand van een hen te boven.
Nu bent u natuurlijk benieuwd wat die vraag dan wel inhoudt.

kip
Als u alle berichten vóór dit verhaal hebt gelezen, met de opmerkingen erbij, dan weet u het al.
Maar ik ga er maar niet van uit dat iedereen die opmerkingen ook allemaal leest.
Dus ik herhaal hier de vraag van tante Dien voor u:
ei
Wat was er eerder, de kip of het ei?
Weet u het antwoord?
Ik natuurlijk wel.
Maar ik houd u nog even in spanning, dan kunt u er eerst zelf ook even over nadenken.
De kip op de foto hiernaast is overigens Vera, maar dat had u al wel gezien, toch? En het ei is van één van de kuifhoenders, ik weet niet van welke, dat is moeilijk te zien. Eigenlijk zouden ze er een soort handtekening op moeten zetten, zodat Ma Tok precies kan bijhouden wie er eieren legt en wie niet. Maar Ma Tok vindt dat niet zo belangrijk, de hennen mogen lekker rondlopen en scharrelen in de tuin, daarvoor hoeven ze niet persé telkens iets terug te doen.
Laza Rus
Weet u het antwoord al op de vraag van tante Dien? Ik zal u een beetje helpen.
Het is niet erg waarschijnlijk dat er eerst alleen een ei was, want wie zou het dan moeten uitbroeden?
En, nog belangrijker, hoe zou dat ei dan bevrucht moeten zijn geworden?
Als u nu eens goed nadenkt, dan kunt u maar tot één conclusie komen. Welke dat is?
Natuurlijk dat er allereerst een haan was!
En daarna een kip.
En die haan bevruchtte de kip en de kip legde bevruchte eieren en broedde ze uit, zodat er kuikentjes kwamen, die ook weer hanen en hennen werden. En zo kunt u maar doorgaan.
U vraagt nu waar die eerste haan en die eerste kip vandaan kwamen?
Tja, dat is een moeilijke. Ze konden niet uit een ei zijn gekropen, want er waren nog geen eieren.
Daar moet ik nu eens heel diep over nadenken.
Daarvoor trek ik me een poosje terug in het nachthok, daar is het tenminste rustig nu iedereen buiten is. Met al dat gekakel om mij heen kan ik me niet concentreren.
Misschien vertel ik u later nog een keer wat er voor belangrijke oplossing uit mijn brein is gekomen. Want een oplossing moet er zijn, of mijn naam is geen Laza Rus Tok.


2 opmerkingen:

  1. Ik weet het antwoord: er was eerst een Laza Rus natuurlijk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, wij hangen liever de theorie aan dat er eerst een hen was. En die hen had toevallig helemaal geen haan nodig. Ze legde vele eieren en broedde (zeg maar) vervolgens alleen maar mooie dochters uit. Totdat die dochters zich stierlijk gingen vervelen, en toen heeft ze, helemaal uit zichzelf, een eitje uitgebroed waar een haantje uitkwam, alleen maar als speeltje voor haar dochters. En toen kreeg je de poppen aan het dansen, en u weet best wel wat wij daarmee bedoelen. Maar dat was dus héél lang geleden, vóór het jaar 0, vóór de Grieken, Romeinen, Egyptenaren etc., en dan nog zoveel duizenden jaren daarvóór. Misschien zelfs wel het stenen tijdperk. En iedereen weet natuurlijk dat LazaRus voor het eerst pas in het Nieuwe Testament op de proppen komt, dus daar kan geen misverstand over bestaan, heh? Nou, en toen ging de rest vanzelf dus. Dat hebben we ergens gelezen maar weten niet meer precies waar. Mede namens Sjaan, want die is net op de borrel geweest en die heeft dat van die hen met dochters ook ergens gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen