dinsdag 13 januari 2015

Voor- en nadeel

Nadine
Nadine vertelt:

U ziet mij hier zitten in de overdekte ren van het grote hok.
Waarom ik hier zit?
Dat is omdat het regent buiten.
En het waait ook hard.
En als het in de winter regent en ook nog hard waait, dan is het koud buiten.
Nu hebben wij wel een goed dicht verenpak, maar als je daarmee te lang in de regen hebt gelopen gaat het toch een beetje doorlekken. En dan krijg je het zo koud, dat het een hele tijd duurt voordat je weer warm bent geworden.
Dat heb ik pas meegemaakt, dus ik weet precies hoe het voelt.

het grote hok
Zoals u kunt zien op de foto hierboven is het grote hok ook echt groot, er is voldoende ruimte in de twee overdekte rennen om met ons allen droog te kunnen zitten als het regent.
We gaan dan niet meteen in het nachthok zitten (dat is in het midden, met het deurtje), want dan zitten we helemaal binnen.
En overdag zijn wij erg graag in de buitenlucht.
Het liefst scharrelen wij achter in de tuin, in de aarde, dat is gewoon het lekkerste.
En we snoepen ook graag van wat Ma Tok op de tegels strooit.
Maar ja, als het hard regent moet je wat, hè?
Dan schuilen we dus in één van de rennen, en als het nog niet zo hard regent gaan we onder de boom of tussen de struiken, daar blijft het altijd nog een hele poos droog.

Maar goed, wat ik dus wilde zeggen is dat het hard regende toen ik daar in de ren zat.
Nu is er één heel groot voordeel van regen: de wormen worden dan wakker en komen uit de aarde naar boven gekropen.
verse regenworm
En die smaken me toch lekker!
Nog veel lekkerder dan de meelwormpjes die we van Ma Tok krijgen, al zijn die ook niet te versmaden, hoor.
O, als ik naar deze foto kijk loopt het water me in de snavel.
U hebt daar vast geen last van.
Ik heb begrepen dat mensen niet van wormen houden.
Onbegrijpelijk!
Zo'n heerlijke, vette, malse regenworm, mmmmmm! Ik proef hem al bijna.
En daarom vind ik het dus toch niet zo vervelend als het regent en ik een poosje in de ren moet schuilen.
Dat is de reden dat ik niet chagrijnig kijk.

Ik zit dan gewoon alvast te genieten van de voorpret, zal ik maar zeggen, en dat is bijna net zo fijn als het echte opsnoepen van zo'n vers hapje!
Zo heeft elk nadeel....

2 opmerkingen:

  1. Nou Nadine, je hoeft voor een paar wormen niet op de regen te wachten, hoor! Wij weten toevallig dat mevrouw Tok een spade heeft, en als ze die in de grond steekt (nee, niet in de tegels) en daarmee de grond laat trillen, dan komen ze vanzelf naar boven, die lekkere hapjes! Ja toch, mevrouw T.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U hebt gelijk, Mevrouw Katblad. Dat was ik even vergeten. Dank u wel voor de tip.

      Verwijderen