zaterdag 17 januari 2015

Kuiven en plofkippen


Desiree
Desiree:
Op de foto hierboven is mijn kuif nog niet geknipt; gelukkig is dat inmiddels wel gedaan, zodat ik alles nu weer met een frisse blik kan bekijken.
Ma Tok heeft mij een paar dagen geleden onder handen genomen.
Om de lastige mevrouw van de BGGK (Bond van Goed Geknipte Kippen) tevreden te stellen was Ma Tok van plan netjes een foto van vóór en na het knippen te nemen, maar helaas ging het regenen vlak nadat ik was bijgewerkt, dus een foto van erna is helaas nog niet mogelijk geweest. Maar ik kan u verzekeren, lastige mevrouw, dat ik alles weer helemaal goed kan overzien en dat mijn kuif ook keurig is gebleven, zoals een kuif van een Hollands Kuifhoen hoort te zijn.

Vera en Vita
En dan is er ook nog een mevrouw, die zich afvraagt of Vera en Vita misschien per ongeluk plofkippen zijn.
Zij denkt dat omdat zij hen dik vindt. Dat zou te zien zijn op bijgaande foto.
Nu vraag ik u toch: Hoe kan zij dat denken? Of zij heeft nog nooit een echte plofkip gezien, of zij is gewoon dom.
Er heeft al een keer een foto van een plofkip bij de verhalen van Ma Tok over de familie Tok gestaan, die heeft zij zeker niet gezien.



plofkip
Voor de zekerheid zet Ma Tok hier nog een keer een foto van een echte plofkip.
Dit arme dier is echt gefokt voor het vlees. Het gaat hier om een kuiken van waarschijnlijk een maand.
Het beest heeft heel dikke poten, maar door zijn gewicht zakt hij er toch al bijna doorheen. Als hij iets ouder is kan hij echt niet meer lopen.
Bovendien wordt een plofkip helemaal niet zo oud als Vera en Vita nu zijn, ze worden geslacht als ze 45 dagen oud zijn. En dat is dan eigenlijk barmhartig, want door hun snelle groei kunnen hart en longen niet goed mee ontwikkelen, ze zijn dus helemaal niet gezond.

Ik denk, mevrouw, dat u nu toch wel het verschil ziet tussen gezonde hennen met een prachtige dikke donslaag en een vol verenkleed en dit arme kuiken.
Ik weet wel dat u het niet lelijk bedoelde toen u zich afvroeg of Vera en Vita soms plofkippen zijn, want ik geef toe dat ze er behoorlijk dik uitzien op het ogenblik.
Maar dat is gewoon de bouw van het ras, als ze gezond zijn horen ze er zo uit te zien.
Ik hoop dat ik de twijfel bij u heb weggenomen, anders hoor ik het graag.

P.S.: Ik heb uw vraag niet aan Vera en Vita verteld, ik ben bang dat zij dan aan de lijn             gaan doen en we zijn nu juist allemaal zo blij dat zij lekker zijn aangekomen na hun         magere tijden. Ik vertrouw erop dat u het ook niet tegen hen zult zeggen.

2 opmerkingen:

  1. Oh, het heeft dus te maken met ras!
    Nee, dan is het goed. Ik ben helemaal tevreden met deze verklaring en zal het doorgeven aan mevrouw Katblad, die zich af en toe wel heel bezorgd maakt en wantrouwend is. Ik zal eens bij haar langsgaan, misschien mankeert zij wel iets en moet ze ontbezorgd worden.
    Met de hartelijke groeten van tante Sjaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal tevreden, hoor! Goede uitleg dus alles is nu totaal duidelijk... Wat een vreselijke foto trouwens, van dat plofkuiken dan. Dat mensen dat vlees van zo'n stumper nog kopen! Het is een grof schandaal!

    BeantwoordenVerwijderen