zondag 4 januari 2015

Eerbiedwaardige leeftijd

Pippa vertelt
Pippa:

Vandaag is het alweer feest in de tuin en ook in het huis.
Wat voor feest?
De vrouw is jarig.
Nu wilt u natuurlijk weten hoe oud zij is geworden, maar dat weet ik niet, dat ben ik vergeten te vragen.
En dat komt omdat we weer zoveel lekkers kregen.
Ik weet wel dat mensen heel erg oud kunnen worden, veel ouder dan kippen.
En ik weet ook dat er mensen zijn, die zich schamen voor hun leeftijd.
Daar begrijp ik nu helemaal niets van. Hoe ouder je bent, hoe meer je hebt meegemaakt, dus hoe wijzer je bent. En voor wijsheid hoef je je toch niet te schamen? Ik zou zeggen: Integendeel!
Wij, kippen, vinden de ouderdom juist heel eerbiedwaardig.
de oude dame

Desiree geniet, als oudste hen hier in de tuin, dan ook bepaalde privileges. Zo mag zij altijd als eerste de lekkere hapjes proeven en ze mag ook op een goed plekje in het nachthok zitten.
Oké, ik moet wel toegeven dat wij een enkele keer vergeten haar voor te laten gaan als er iets heel erg lekkers wordt geserveerd, maar dan is het ook zó moeilijk om je beurt te moeten afwachten. En Desiree wordt daar nooit boos om, ze lacht dan een beetje en ze zegt: "Ik ben ook jong geweest, hoor, eet maar lekker."
haastige snoeperds

Vera en Vita waren best wel verbaasd toen zij meemaakten dat Desiree voorrang had. Zij waren gewend om zo snel mogelijk het beste voor zichzelf in te pikken, anders bleef er niet genoeg voor ze over.
En als ik nog denk aan hoe mager ze allebei waren toen ze hier aankwamen denk ik dat zij meestal niet vooraan stonden bij het eten.
Toen ze hier net waren waren ze verlegen, maar dat is nu helemaal over. Kijkt u maar eens naar de foto hiernaast, dan ziet u het.
Ze kunnen niet eens wachten totdat de meelwormpjes door de vrouw op de grond worden gestrooid, ze springen meteen als de ton open gaat op een andere ton en dan steken ze hun snavels zomaar in de bak met wormpjes.

De vrouw lacht dan om hen en ze zegt dat Vera en Vita nog veel in te halen hebben.
Maar dan pakt ze de bak met meelwormpjes van hen af en dan gaat ze strooien voor ons allemaal. Heerlijk!
Jammer dat een mens maar één keer per jaar jarig is!
Gelukkig wonen er twee mensen in het huis.
Wanneer zou de man jarig zijn?

4 opmerkingen:

  1. Ik zal u nogmaals feliciteren want wist niet dat u nog een verhaaltje zou schrijven op uw verjaardag.
    Bij deze dan: VAN HARTE GEFELICITEERD, LIEVE MEVR. TOK! En wat fijn dat de hele familie Tok er baat bij heeft. Volgens mij duurt het niet lang voor de man jarig is en dan is er weer een klein feestje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je gisteren al even gefeliciteerd maar doe het vandaag nogmaals: Van harte gefeliciteerd Ina!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeft u ze zelf wel eens geproefd, die meelwormpjes? Gebakken bijvoorbeeld, met wat uitjes en kruiden? Schijnt erg lekker te zijn en heel gezond voor 50 plussers!

    BeantwoordenVerwijderen