woensdag 7 januari 2015

Snavel of een mond vol tanden?


Odette

Voorlopig zijn de feestdagen even voorbij.
Aan de ene kant is dat jammer, u begrijpt vast wel waarom, maar aan de andere kant is het ook wel fijn als alles weer zijn gewone gangetje gaat en iedereen weet waar hij aan toe is.
Dat dachten wij dus.
Maar gisteren deed de vrouw al heel vroeg het nachthok open voor ons, het was zelfs nog een beetje donker buiten. Wij begrepen er niets van, maar we gingen natuurlijk wel meteen de tuin in.
Laza Rus
Laza ook. En hij begon natuurlijk ook dadelijk te kraaien.
"Oeioei", dacht ik, "die buurvrouw, zij is vast nog niet opgestaan. Ze zal wel heel boos worden".
Toen ging ik nadenken. Dat doe ik graag en veel.
"Zou die buurvrouw misschien verhuisd zijn?
Of doof geworden? Op vakantie?"
De man en de vrouw gingen al vroeg samen weg en het duurde best een poosje voordat ze weer terug kwamen.
Gelukkig kraaide Laza niet de hele tijd achter elkaar, dus ik vind dat die buurvrouw niet moet zeuren als wij eens een keertje eerder los mogen. Of ze al of niet geklaagd heeft weet ik niet. De vrouw heeft er niets over gezegd, dus het zal wel meevallen.
Wij waren natuurlijk wel benieuwd waarom wij er zo vroeg uit mochten, en we wilden ook graag weten of dat de volgende dag weer zou gebeuren. Dus ik heb het aan de vrouw gevraagd. Ze antwoordde dat het voorlopig eenmalig was geweest en dat ze naar een dokter in het ziekenhuis had gemoeten, iets met haar kaak en haar kiezen, geloof ik. "Niets ernstigs hoor, maak je maar geen zorgen", zei ze.
Gelukkig maar, ik moet er niet aan denken dat de vrouw wel erg ziek zou zijn, wie moet er dan voor ons zorgen? Ik weet wel dat de man dan die taak zou overnemen, maar wij hebben toch liever dat de vrouw ons verzorgt, zij weet precies wat wij nodig hebben en ook wat wij graag lusten.

goed eten met een scherpe snavel
En ik ben ook heel blij dat wij, hennen, geen tanden en kiezen hebben, nu kunnen wij daar tenminste geen problemen mee krijgen.
Geef mij maar een goeie scherpe snavel.
Daar kunnen wij prima mee eten en hij is veel sterker dan zo'n mond vol met van die kauwapparaten, die dan nog ziek kunnen worden ook, zodat je naar de dokter moet.
Lang leve de snavel!

6 opmerkingen:

  1. Nou, wij maken ons wel een beetje zorgen!
    (Sommige mensen hebben trouwens allebei: tanden én een snavel!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Mevrouw Katblad: Dat hoeft niet hoor.
    Maar een mens met een snavel? Vertelt u eens, alstublieft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar komt "mens, houdt je snavel nou toch eens" dan anders vandaan? Zijn er meerdere soorten snavels misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, nu begrijp ik het: U bedoelt een figuurlijke snavel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar wel bij iemand die letterlijk kakelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha,leuke conversatie tussen mevr. Katblad en mevr. Tok! Want een goed verhaaltje levert leuk commentaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen