zaterdag 31 januari 2015

Wie is de wijste?

Laza Rus Tok
Laza Rus:
Wat is het toch goed dat ik hier woon in de tuin. Want wat zouden de hennen zijn zonder zo'n bijzondere haan als ik ben? Niets immers, stuurloos, hopeloos, kortom: haanloos.
En haanloze hennen veroorzaken chaos.

U hebt het vast al gehoord, van dat zeer moeilijke probleem dat aan de orde werd gesteld door een lezeres, ene tante Dien.
Als u nu niet weet waar ik het over heb raad ik u aan de vorige verhalen van de familie Tok te lezen, want ik kan niet aan de gang blijven met u bijpraten als u te lui bent om zelf te lezen.
De vraag waar het uiteindelijk nog om ging was: Hoe kwamen de eerste haan en de eerste hen op de wereld?
Ik heb hierover dagenlang diep en zwaar nagedacht. Ik heb zelfs mijn rondje buitenlucht happen opgeofferd, omdat ik wel begreep dat iedereen op mijn antwoord zat te wachten.
Desiree denkt
Desiree kwam me op een gegeven ogenblik ook nog storen, ze zei dat ze ook over de vraag aan het denken was geweest. Nou vraag ik u: Wat moet een hen nu met zoiets moeilijks als dit wereldprobleem? Niet dat Desiree erg dom is, verre van dat, maar zij blijft een hen en geen haan. Zij is wel de meest wijze van de kippen hier in de tuin, en als zij diep nadenkt kan zij heel elegant met haar ene poot onder haar kop staan of zitten, zij doet mij dan denken aan een standbeeld, maar echte problemen oplossen, zoals ik dat kan, nee, dat is er natuurlijk niet bij. Dus ik heb haar vriendelijk bedankt voor haar bijdrage aan mijn gedachten en haar toen verzocht weer                                                                         naar buiten te gaan.
Laza staart naar buiten
Dat het net regende kon ik ook niet helpen. Ik zat in elk geval droog, en dat is een eerste vereiste als je diep moet nadenken. Ik keek wel veelvuldig naar buiten, maar dat was meer omdat ik mijn hersens nu en dan even rust moest gunnen, anders raken ze oververhit en dat is niet gezond.
Na zo dagenlang te hebben nagedacht was ik er ineens uit. Natuurlijk, dacht ik, zo moet het zijn gegaan. En ik ben toen naar buiten gegaan en ik heb van blijdschap over mijn eigen wijsheid eens flink gekraaid, midden in de tuin, zodat de hele buurt kon horen wat een wijze haan hier woont.
Toen Ma Tok beneden kwam heb ik haar mijn oplossing van het wereldprobleem verteld en zij was hier erg mee ingenomen. Zij vertelde mij dat zij zelf ook al tot die conclusie was gekomen, maar dat zij mij dat niet had verteld, omdat zij wel wist dat ik er zelf ook uit zou komen. 
Wat een vertrouwen heeft zij in mij! Dat doet mij goed, dat zij mij zo weet te waarderen.
Daarna heb ik het aan alle kippen vertelt, dat ik eruit was en dat zij ook weer in het nachthok mochten als ze dat wilden. Maar omdat het net droog was geworden buiten hadden ze daar geen behoefte aan, zeiden ze. Nou, graag of niet!
Laza Rus vertelt aan iedereen de oplossing van het grote probleem

En nu wilt u het antwoord natuurlijk ook nog horen.
Wát zegt u? U weet het al? Hoe kan dat nu? U hebt het van de kippen gehoord?
Maar daarvoor heb ik het niet aan ze verteld!
Ze hadden toch wel kunnen begrijpen dat ik dit zélf aan u zou willen mededelen!
Maar hebben ze er wel bij gezegd dat de oplossing van mijn persoon kwam, dat ik dit heb uitgedacht? Dat weet u niet meer? Nou breekt mijn teennagel, dat u zoiets belangrijks niet hebt onthouden. Dat valt me zwaar van u tegen.
Gaat u al mijn vorige verhalen nog maar eens nalezen, dan zult u zeker tot de conclusie komen dat er maar één in deze tuin tot zo'n wijze oplossing kon komen, en dat is mijn persoon.
Ik wens u veel plezier en aandacht toe bij het lezen van mijn berichten. U kunt dat gemakkelijk doen door in de rechterkolom bij "labels" te klikken op "Laza."

2 opmerkingen:

  1. Zo te zien (laatste foto) luisteren de hennen bijzonder aandachtig naar Laza's uitleg!
    Meelwormpjes zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, Mevrouw Katblad, meelwormpjes. En die zijn natuurlijk veel belangrijker dan Laza's verhalen.

      Verwijderen