donderdag 8 januari 2015

Hanenei?

Maria vertelt
Maria:

Ik zou u nog verder voorlichten over het door Vera of Vita gelegde kleine eitje, weet u het nog?
De man heeft het eitje in de pan gedaan toen hij gebakken eieren met spek ging maken. Hij houdt daar erg van, hij is Vera en Vita dus heel dankbaar, dat zij zo goed eieren leggen, ook in de winter.
En nu wilt u natuurlijk weten hoe dat kleine eitje smaakte.
En hoe het er van binnen uitzag.
Wel, dat zal ik u vertellen.
Om te beginnen smaakte het prima.
Tot grote verbazing van de man en de vrouw zat er wel een dooiertje in het ei. De vrouw had gelezen dat zo'n klein eitje, dat tussendoor wordt gelegd, eigenlijk nooit een dooier heeft. Het wordt dan een "scheetje" of "hanenei" genoemd. Rare namen, vind ik, maar ja, zo zijn mensen, ze moeten overal een
naam aan geven, en liefst een beetje iets geks, dat vinden ze grappig.
Zo'n klein eitje zonder dooier ontstaat doordat er een stukje eiwit in de eileider van de kip loskomt, waaromheen eiwit en een schaal worden gevormd.
Dat was hier dus niet het geval, want er zat wel een dooier in het mini eitje, al was die dooier opvallend licht van kleur. Toen de vrouw nog verder ging zoeken vond ze dat
Vera of Vita: wie heeft het mini ei gelegd?
zo'n "hanenei" ook wel eens een lichte dooier had.
Laza R
Dat was dus het antwoord op de vraag:
Vera of Vita had een "hanenei" gelegd.

Dat ga ik aan Laza vertellen!
Nadine
Wat zal hij raar opkijken, misschien gaat hij nu ook wel proberen om zo'n eitje te gaan leggen, hihihi.
Alsof hij dat zou kunnen.
Een haan heeft helemaal geen eileider, dus er kan nooit een ei in hem groeien. Daarom is een "hanenei" ook zo'n dom woord.

Maar de kans is groot dat Laza het verkeerd begrijpt.
Ik zie hem al in het legnest gaan zitten wachten tot hij zijn eerste eitje heeft gelegd.
O, dit moet ik meteen aan Pippa en Nadine gaan vertellen, dan kunnen we samen stiekem lachen. Ik krijg nu al bijna de slappe lach als ik er alleen maar aan denk.
Hahahahaha! Laza in een legnest!
Ik hoop toch zo dat hij echt denkt dat hij een ei kan leggen.

Ik begin "hanenei" een steeds betere benaming te vinden.
Misschien zijn mensen toch nog niet zo gek met hun benoemen van alles.
Als het betekent dat wij weer eens lekker lol kunnen hebben is het gewoon een prachtig woord: "HANENEI".

2 opmerkingen:

  1. Blijft natuurlijk de vraag: Wie legde dat hanenei nou eigenlijk? Beter opletten, Maria! En dan geldt natuurlijk ook voor de andere dames.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappige ontdekking !!! Vandaag een eitje van amper 2.6 cm gekregen van een van onze kippen..

    BeantwoordenVerwijderen