zondag 18 januari 2015

Haantjesgedrag

Laza Rus:

Er is een mevrouw geweest die mij een opschepper heeft genoemd.
Dat heeft Ma Tok mij verteld, dus het is waar. Deze zelfde vrouw vindt mij ook een ijdeltuit en een macho.
Nu vraag ik u toch... Hoe kan zij dat nou vinden? Ik begrijp er niets van.
Als ik zeg dat ik de mooiste staart heb van alle kippen en hanen hier in de tuin, dan is dat toch gewoon de waarheid?
En als ik zeg dat alle hennen van de familie Tok er voor mij zijn, dan klopt dat toch ook? Of ziet u hier iemand met een mooiere staart dan de mijne?
Ziet u hier nog een andere haan behalve mijn persoon?
Nee dus.
Volgens mij moet die mevrouw maar eens komen kijken bij ons in de tuin, dat is al een hele tijd geleden. Misschien is zij vergeten hoe wij er allemaal uitzien.
Natuurlijk ziet zij wel de foto's die Ma Tok bij haar verhaaltjes van ons plaatst, maar in het echt zien wij, en dan vooral ik, er toch veel fraaier uit.
Zo kunt u op de foto bij dit verhaaltje wel zien dat ik een prachtige rode kam heb en mooie grote rode lellen, maar in de werkelijkheid zien die kam en die lellen er veel indrukwekkender uit. Ze zijn prachtig vuurrood, dat komt op een foto nooit zo goed uit de verf.
En is mijn staart niet prachtig? Zwarte veren met een groene glans erover. En dan nog wat witte puntjes ook. Daar kan toch geen hennenstaart tegenop?
Mevrouw Katblad, want zo schijnt ze te heten, moet maar weer eens snel bij ons langskomen.
Ze mag ons dan ook best wat lekkers geven.
Ik herinner me dat ze dat wel eens heeft gedaan, toen onze eigen mensen een paar dagen niet thuis waren. Ze deed dat heel aardig, dat geef ik toe.
Ma Tok vertelde mij net dat deze mevrouw nu een zere knie heeft en dat zij bijna niet kan lopen. Over een paar weken krijgt zij een nieuwe knie van de dokter in het ziekenhuis. Dan moet ik zeker nog weken wachten voordat ze bij mij komt kijken.
Nou, dat is dan lekker!
Moet ik al die tijd met die beledigingen aan mijn broek lopen.
O, en als die nieuwe knie erin zit kan zij nog een hele poos niet lopen, zegt u? Het wordt al erger.
Nou, dan moet zij haar excuses maar per brief aan mij aanbieden, dan hoeft ze niet te lopen.
U denkt dat zij dat vast niet doet? Dat zij mij nog steeds een opschepper zal vinden?
Vindt u mij ook een opschepper, Ma Tok? Eerlijk zeggen!
Wat staat u nu lang na te denken? Zo moeilijk is die vraag toch niet?
O, u vindt mij VOOR EEN HAAN niet opschepperig.
Gelukkig dan maar, dat ik een haan ben.


2 opmerkingen:

  1. Wij hebben de Vereniging Van Narcistische Hanen (VVNH) gevraagd een onderzoek te doen naar de psychische toestand van Laza. Zij komen in vermomming en onverwachts langs om de situatie in uw kippenhok te onderzoeken, mevrouw Tok! Desnoods in een scootmobiel of met autoped, hahaha! Maar alleen niet als het glad is...

    BeantwoordenVerwijderen